Instruktioner
Börja med att fråga eleverna hur de tror att man kan veta att något man läser är sant. Skriv upp förslagen och diskutera följande frågor:
- Vem är det som påstår något? Är han eller hon någon som vanligtvis kan mycket om ämnet?
- Vilken är källan? Är det till exempel en forskare på ett universitet eller en privatperson?
- Gör en sökning om ämnet på Google. Stämmer informationen överens med den från källan?
- Tycker du att det som står verkar rimligt?
Läs och granska
Övningen sker i par. Dela ut artiklarna om hälsa från elevbladet (blad ett) och berätta att en av artiklarna innehåller sann information och den andra falsk. Uppgiften är att gemensamt komma överens om vilken artikel de tror är sann respektive falsk. Be paren att ha ovanstående tips i tankarna när de läser artiklarna. Låt paren presentera sina slutsatser. Avslöja vilken artikel som är sann och falsk och gå igenom de källkritiska kommentarerna i elevbladet (blad tre).
Dela ut artiklarna om klimat från elevbladet (blad två). På samma sätt ska paren gemensamt komma överens om vilken artikel de tror är sann respektive falsk genom att använda sig av ovanstående tips. Övningen avslutas med en presentation där paren presenterar sina slutsatser. Avslöja vilken artikel som är sann och falsk när du går igenom de källkritiska kommentarerna (blad fyra).
Diskutera vidare
- Vilka sociala medier använder eleverna?
- Brukar eleverna vara källkritiska när de delar innehåll på sociala medier?
Centralt innehåll i ämnen åk 4-6 (LGR 22)
Biologi
- Utveckla förmåga att använda biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör miljö och hälsa.
- Utveckla kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och människokroppen.
Centralt innehåll:
- Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.
Hem- och konsumentkunskap
- Utveckla förmåga att värdera val och handlingar som förekommer i ett hem utifrån hur de påverkar hälsa, ekonomi och miljö.
Centralt innehåll:
- Resurshushållning av livsmedel och andra förbrukningsvaror i hemmet. Återvinning i hemmet och i närområdet och hur den fungerar.
Kemi
- Utveckla förmåga att använda kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör miljö och hälsa.
- Utveckla kunskaper om kemins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen, i samhället och i människokroppen.
Centralt innehåll:
- Fotosyntes och förbränning som exempel på kemiska reaktioner i naturen.
- Fossila och förnybara bränslen och deras påverkan på klimatet.
- Kritisk granskning och användning av information som rör kemi.
Samhällskunskap
- Utveckla förmåga att analysera samhällsfrågor ur olika perspektiv och kritiskt granska hur de framställs i olika källor
Centralt innehåll:
- Samhällets behov av lagstiftning samt några olika lagar och påföljder. Kriminalitet och möjliga konsekvenser för individ och samhälle.
Svenska och svenska som andraspråk
- Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Centralt innehåll:
- Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Disposition med inledning, innehåll och avslutning. Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.