Instruktioner
Innan ni påbörjar den här övningen eleverna ha genomfört:
Övningen är indelad i tre moment:
- Inventering av brister eller problem i trafikmiljön på och kring skolområdet
- Diskussion av de brister och kvaliteter som hittats under inventeringen
- Författande av brev till politiker
Eleverna genomför övningen i smågrupper.
Inventering
Eleverna promenerar på skolområdet och i skolans närområde i smågrupper och tittar efter saker de tycker är bra och dåligt i trafikmiljön. Till stöd har de diskussionsfrågorna nedan och med hjälp av en utskriven karta och pennor kan de markera och anteckna vad de ser. Om eleverna har tillgång till mobiltelefoner kan de ta bilder på platser som de upplever som bra eller dåliga. Promenaden kan ersättas med en pratstund i klassrummet där eleverna med stöd av en karta får diskutera och markera vad de tycker är bra och dåligt med trafikmiljön vid skolan.
Diskussion
Tillbaka i klassrummet diskuterar eleverna sina observationer i smågrupper. Varje grupp väljer ett problem som de vill lyfta i ett brev till en politiker i kommunen.
Skriva brev
Varje grupp skriver ett brev där valt problem beskrivs. Brevet skrivs i den färdiga brevmallen. Läraren samlar in breven och skickar dem tillsammans med ett följebrev till kommunen. Brevmallen och följebrevet finns under Bilagor i högerspalten.
Diskussionsfrågor
Här är en lista med exempel på saker eleverna kan leta efter de går runt på skolområdet och närliggande trafikmiljöer:
- Är det mycket bilar vid skolan? Hur känns det?
- Är det lätt att se bilarna när du ska gå över vägen till skolan?
- Brukar bilarna stanna när du ska gå över övergångsställen?
- Saknas det övergångsställe där du vill gå över vägen? Hur hanterar du det?
- Får du få plats att gå bredvid din kompis på gångbanan/trottoaren vid skolan?
- Om du cyklar till skolan, finns det plats att parkera din cykel? Känns det säkert att parkera din cykel där?
- Tycker du att det är tydligt var du får cykla och var du inte får cykla vid skolan?
- Finns det platser vid skolan som du känner dig otrygg på eller där det känns läskigt att vara?
- Fungerar alla gatlampor, eller finns det mörka platser där du inte syns?
- Finns det några platser som du tycker extra mycket om vid skolan? Vad är det som är bra med de/den platsen?
- Finns det någonstans du gjort dig illa vid skolan? Exempelvis halkat och ramlat när det varit halt?
Centralt innehåll i ämnen åk 4-6 (LGR 22)
Geografi
- Utveckla förmåga att utifrån geografiska frågor beskriva och analysera omvärlden med hjälp av geografins metoder och verktyg.
Centralt innehåll:
- Digitala och analoga kartor och deras uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och skala. Topografiska och tematiska kartor.
Idrott och Hälsa
- Utveckla förmåga att agera säkert och förebygga risker i samband med rörelse, friluftsliv och utevistelser samt att simma och hantera nödsituationer på land och i vatten.
Centralt innehåll:
- Digitala och analoga kartor och deras uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och skala. Topografiska och tematiska kartor.
- Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktivitet.
Samhällskunskap
- Utveckla kunskaper om demokratiska värden och beslutsprocesser samt om mänskliga rättigheter.
Centralt innehåll:
- De mänskliga rättigheterna och deras betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Principen om likabehandling, inklusive skydd mot diskriminering.
Svenska och svenska som andraspråk
- Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Centralt innehåll:
- Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.