Varva teori med praktik
Övningarna och faktasidorna kan användas både under utmaningen och resten av läsåret. Varje genomförd övning ger 10 poäng till klassen som kan tillgodräkna sig maximalt 100 poäng (10 övningar). Övningarna syftar till att aktivera eleverna och är både teoretiska som praktiska.
Syftet med övningarna
Övningarna är indelade i sex olika teman i tre olika svårighetsgrader (lätt, medel och svår) och syftar till att integrera trafik i skolans undervisning och lära eleverna om trafikens påverkan på klimat, närmiljö och hälsa. Samtidigt ska de få möjlighet att reflektera över sina förändrade resvanor och dess betydelse för såväl den egna som andras hälsa, trafiksäkerhet och miljö.
Att bli medveten om faror och att identifiera den säkraste skolvägen är viktigt i starten av På egna ben. I trafiksäkerhetsövningarna får eleverna kunskaper om säkerhet, regler och lagar i samhället. De får också möjlighet att reflektera över sina egna och andras val, och hur det påverkar säkerheten i trafiken. Alla elever bör genomföra övningen Startövning. Om klassen varit med i utmaningen tidigare finns istället Kamraternas skolväg som arbetar vidare med säkerheten på väg till skolan.
Lätta övningar
- Trafikmärken
- Kamraternas skolväg
- Värderingsövning om trafiksäkerhet
- Mitt vägmärke
- Koncentration och stabilitet för trafiksäkerhet
Medelsvåra övningar
Svåra övningar
Med miljöövningarna ges eleverna möjlighet att reflektera över hur de själva tar sig till skolan, kompisar och aktiviteter. De får också fundera kring hur deras val påverkar miljön. En del av övningarna innebär att de får slipa sina argument om val av färdsätt, både idag och imorgon. Övningarna och faktabladen på temat miljö utgör en bas för arbetet med trafikens miljöpåverkan och får i På egna ben, genom utmaningen, en direkt koppling till de val vi gör i vardagen.
Lätta övningar
Medelsvåra övningar
Svåra övningar
Våra vardagsvanor är av avgörande betydelse för vårt välbefinnande. Att inte bli skjutsad i bil, utan att istället gå eller cykla kortare sträckor, är väldigt positivt för hälsan – och vi vet att vanor grundas i unga år. Tanken med hälsoövningarna är att tydliggöra hur man genom förändrade resvanor kan få en bättre hälsa. Kombinationen mellan utmaningen och hälsoövningarna ger en direkt koppling mellan skolarbetet och beteenden i vardagen.
Lätta övningar
I det här temat arbetar vi för att förstå hur våra rese- och konsumtionsvanor påverkar både oss själva, men även människor och miljö i hela världen. Hållbarhet är en central del i undervisningen i skolan idag, och övningarna inom detta tema knyter samman elevernas resvanor med aspekterna ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet.
Lätta övningar
Medelsvåra övningar
Svåra övningar
Elever som inte längre vill skjutsas, utan cykla och gå i På egna ben kan behöva argumentera både med föräldrar, andra vuxna och kompisar. I de övergripande övningarna kan de få hjälp att förklara vad de vill och varför. Här integreras de tre områdena miljö, trafiksäkerhet och hälsa. Gemensamt för dessa övningar är att eleverna ges möjlighet till reflektion kring sina egna och andras aktiva val.
Lätta övningar
- Att resa i kollektivtrafiken med funktionsnedsättning
- Vad kan jag göra?
- Vägen till skolan - en generationsfråga?
- Värderingsövning om att resa tillsammans med kollektivtrafiken
Svåra övningar
I temat Uppdrag får eleverna jobba med att producera och skapa idéer, lösningar och material som är av värde för dem själva och andra. Uppdragen tränar entreprenöriella färdigheter, stimulerar kreativitet och initiativ hos eleverna. Genom kreativa och roliga uppdrag binder de samman det eleverna lär sig i de andra temana.