Genomförande
Berätta att övningen handlar om något som kallas för ekologiskt fotavtryck. Det ekologiska fotavtrycket är ett mått på mängden resurser som en människa förbrukar. Med resurser menas allt vi äter och köper samt våra resor och transporter av varor.
Del 1: Rätt land till rätt fot
Dela ut ett elevblad per elev. Elevbladet innehåller en sammanställning över ekologiskt fotavtryck per person (Gha) i fem länder i världen. Uppgiften går ut på att mäta fotavtrycken och rangordna länderna efter vilket lands fotavtryck som är störst respektive minst. Därefter ska de rita in rätt flagga på rätt fotavtryck. Uppmuntra gärna eleverna att hjälpa varandra under övningen.
Del 2: Värderingsövning fyra hörn
Del två är en så kallad fyra hörn-övning. Övningen går ut på att svara på frågor genom att ställa sig i det hörn som representerar det man svarat.
Läs upp frågan och de olika svarsalternativen. Deltagarna väljer hörn och berättar för någon i samma hörn om vad som fick dem att gå just hit. Står någon ensam går du dit och lyssnar på henne/honom. Fråga sedan några från varje hörn hur de tänkt. Det kan finnas många olika resonemang och det är möjligt att två elever har tolkat frågan olika även om de har samma åsikt. Förklara att det är helt okej att byta hörn under övningen om man ändrar sig. Förklara också att det inte finns några rätt och fel i övningen.
Fråga 1
Jag skulle kunna minska mitt ekologiska fotavtryck genom att...
1. Få färre saker i present.
2. Cykla och gå så ofta som möjligt, istället för att åka bil.
3. Sluta slänga mat i skolan och hemma.
4. Öppet hörn med eget förslag.
Fråga 2
Jag tror att människor i länder som har ett stort fotavtryck...
1. Inte tänker på att de slösar resurser.
2. Vet att det är dåligt men inte kan göra något åt det.
3. Försöker använda mindre resurser så gott det går.
4. Öppet hörn med eget förslag.
Fråga 3
Ett bra sätt för människor i ett land att minska sitt fotavtryck vore...
1. Att göra det dyrare att köpa saker.
2. Att göra det enklare att källsortera.
3. Att satsa mer på cykelvägar, bussar och spårvagnar.
4. Öppet hörn med eget förslag.
Fråga 4
Ekologiska fotavtryck…
1. Är ett bra sätt att visa hur mycket människorna i ett land förbrukar.
2. Får mig att tänka på hur vi lever i Sverige.
3. Spelar ingen roll för mig.
4. Öppet hörn med eget förslag.
Centralt innehåll i ämnen åk 4-6 (LGR 22)
Geografi
- Utveckla kunskaper om geografiska förhållanden och mönster samt om hur naturens processer och människors verksamheter formar och förändrar landskap och livsmiljöer i olika delar av världen.
Centralt innehåll:
- Hur val och prioriteringar på individ- och samhällsnivå kan påverka miljön och främja hållbar utveckling.
- Några grundläggande orsaker till och konsekvenser av fattigdom och ohälsa, till exempel bristande tillgång till utbildning, hälsovård och vatten. Arbete för att förbättra människors levnadsvillkor, till exempel genom Förenta Nationerna (FN).
Matematik
- Utveckla förmåga att föra och följa matematiska resonemang.
Centralt innehåll:
- Proportionalitet samt hur proportionella samband uttrycks i bråk-, decimal- och procentform
- Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.
- Formulering av matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situationer.