PĂ„ Egna Ben PĂ„ Egna Ben

Miljö

🟱 VĂ€rderingsövning om miljö

Vad tÀnker eleverna sjÀlva kring hÄllbarhet? I de hÀr vÀrderingsövningarna fÄr eleverna möjlighet att synliggöra sina egna tankar och vÀrderingar kring vad hÄllbarhet Àr och kan vara. Olika aspekter lyfts fram och kan ligga till grund för attitydförÀndringar och ibland Àven Àndring av vanor och livsstil. Genom att synliggöra och acceptera olika sÀtt att tÀnka och tycka ökar möjligheterna för eleverna att stÄ emot ett negativt grupptryck eller dÄliga vanor.

Ja, nej, kanske

LÀgg ut tre lappar pÄ golvet. En som det stÄr JA pÄ, en NEJ och en KANSKE.

VÀlj ut de pÄstÄenden du vill anvÀnda dig av. LÀs upp nedanstÄende pÄstÄenden, ett i taget. Eleverna gÄr till den lapp som bÀst stÀmmer överens med deras Äsikt. I par berÀttar de för varandra om hur de tÀnkt nÀr de valt. LÄt sedan nÄgra vid varje lapp berÀtta hur de tÀnker kring sitt val.

  • Den som tiger hĂ„ller med.
  • Servera bara ekologisk mat pĂ„ skolan.
  • Gratis spĂ„rvagn och buss till alla.
  • Avgaser luktar gott.
  • Bilar Ă€r det som förstör luften mest.
  • Man blir stressad av buller.
  • De som bestĂ€mmer borde tĂ€nka mer pĂ„ miljön.
  • Det Ă€r okej att slĂ€nga godispapper pĂ„ gatan.
  • Barn borde sĂ€ga till sina förĂ€ldrar att inte anvĂ€nda bil sĂ„ mycket.
  • Att cykla ger en frihetskĂ€nsla.
  • Det Ă€r mysigt att bli skjutsad i bil.

Parsamtal/reflektion: LÄt eleverna prata tvÄ och tvÄ om vilka tankar som vÀckts nu nÀr de hört alla olika Äsikter. Kanske behöver nÄgot lyftas och diskuteras i hela gruppen.

Oavslutade meningar

LÀs upp början pÄ en mening och lÄt en elev i taget fylla i slutet. GÄ laget runt ett par varv sÄ att varje mening fÄtt flera olika slut. Avsluta med att lÄta eleverna i par diskutera nÄgot de tyckt varit intressant eller som vÀckt deras tankar. Följ upp i helgrupp med betoning pÄ att vi tÀnker olika och det i sig Àr intressant.

  • Den enskilda mĂ€nniskan kan sjĂ€lv pĂ„verka klimatet genom att…
  • De största hoten mot miljön Ă€r…
  • MĂ€nniskors hĂ€lsa skulle förbĂ€ttras om…
  • Fler skulle Ă„ka kollektivt om…
  • Framtidens bilar kommer drivas av…
  • Om jag vore miljöminister skulle jag…
  • För att vara med och rĂ€dda miljön borde vĂ„r skola…
  • För att minska antalet bilresor borde vi…
  • Det bĂ€sta sĂ€ttet att fĂ„ ungdomar att gĂ„ eller cykla till skolan Ă€r…
  • VĂ€xthuseffekten Ă€r…
  • Det vĂ€rsta med oljud och buller Ă€r…
  • Om jag fick pĂ„verka min stadsmiljö skulle jag…
  • För att en stad ska vara trevlig att bo i mĂ„ste det finnas…
  • Göteborg skulle bli en trevligare stad om…

Parsamtal/reflektion: LÄt eleverna prata tvÄ och tvÄ om vilka tankar som vÀckts nu nÀr de hört alla olika Äsikter. Kanske behöver nÄgot lyftas och diskuteras i hela gruppen.

Centralt innehĂ„ll i Ă€mnen Ă„k 4–6 (LGR 22)

Biologi Biologi

  • Utveckla förmĂ„ga att anvĂ€nda biologi för att granska information, kommunicera och ta stĂ€llning i frĂ„gor som rör miljö och hĂ€lsa.

Centralt innehÄll:

  • MĂ€nniskans beroende av och pĂ„verkan pĂ„ naturen med koppling till naturbruk, hĂ„llbar utveckling och ekosystemtjĂ€nster. Naturen som resurs och vĂ„rt ansvar nĂ€r vi nyttjar den.

Fysik Fysik

  • Utveckla förmĂ„ga att anvĂ€nda fysik för att granska information, kommunicera och ta stĂ€llning i frĂ„gor som rör energi, teknik och miljö.

Centralt innehÄll:

  • Energiformer samt olika typer av energikĂ€llor och deras pĂ„verkan pĂ„ miljön.

Hem- och konsumentkunskap Hem- och konsumentkunskap

  • Utveckla förmĂ„ga att vĂ€rdera val och handlingar som förekommer i ett hem utifrĂ„n hur de pĂ„verkar hĂ€lsa, ekonomi och miljö.

Centralt innehÄll:

  • ResurshushĂ„llning av livsmedel och andra förbrukningsvaror i hemmet. Återvinning i hemmet och i nĂ€romrĂ„det och hur den fungerar.
  • NĂ„gra olika certifieringar och mĂ€rkningar av livsmedel och andra varor samt deras betydelse.

Kemi Kemi

  • Utveckla förmĂ„ga att anvĂ€nda kemi för att granska information, kommunicera och ta stĂ€llning i frĂ„gor som rör miljö och hĂ€lsa.

Centralt innehÄll:

  • RĂ„varors förĂ€dling till produkter, till exempel metaller, papper och plast. Hur produkterna kan Ă„teranvĂ€ndas eller Ă„tervinnas.
  • Fossila och förnybara brĂ€nslen och deras pĂ„verkan pĂ„ klimatet.

Svenska och svenska som andrasprÄk Svenska och svenska som andrasprÄk

  • Utveckla förmĂ„ga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja sprĂ„kliga strukturer och följa sprĂ„kliga normer.

Centralt innehÄll:

  • Olika former av samtal. Att lyssna aktivt, stĂ€lla frĂ„gor, uttrycka tankar och kĂ€nslor samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer och i samband med demokratiska beslutsprocesser.