đą VĂ€rderingsövning om miljö
Vad tÀnker eleverna sjÀlva kring hÄllbarhet? I de hÀr vÀrderingsövningarna fÄr eleverna möjlighet att synliggöra sina egna tankar och vÀrderingar kring vad hÄllbarhet Àr och kan vara. Olika aspekter lyfts fram och kan ligga till grund för attitydförÀndringar och ibland Àven Àndring av vanor och livsstil. Genom att synliggöra och acceptera olika sÀtt att tÀnka och tycka ökar möjligheterna för eleverna att stÄ emot ett negativt grupptryck eller dÄliga vanor.
Ja, nej, kanske
LÀgg ut tre lappar pÄ golvet. En som det stÄr JA pÄ, en NEJ och en KANSKE.
VÀlj ut de pÄstÄenden du vill anvÀnda dig av. LÀs upp nedanstÄende pÄstÄenden, ett i taget. Eleverna gÄr till den lapp som bÀst stÀmmer överens med deras Äsikt. I par berÀttar de för varandra om hur de tÀnkt nÀr de valt. LÄt sedan nÄgra vid varje lapp berÀtta hur de tÀnker kring sitt val.
- Den som tiger hÄller med.
- Servera bara ekologisk mat pÄ skolan.
- Gratis spÄrvagn och buss till alla.
- Avgaser luktar gott.
- Bilar Àr det som förstör luften mest.
- Man blir stressad av buller.
- De som bestÀmmer borde tÀnka mer pÄ miljön.
- Det Àr okej att slÀnga godispapper pÄ gatan.
- Barn borde sÀga till sina förÀldrar att inte anvÀnda bil sÄ mycket.
- Att cykla ger en frihetskÀnsla.
- Det Àr mysigt att bli skjutsad i bil.
Parsamtal/reflektion: LÄt eleverna prata tvÄ och tvÄ om vilka tankar som vÀckts nu nÀr de hört alla olika Äsikter. Kanske behöver nÄgot lyftas och diskuteras i hela gruppen.
Oavslutade meningar
LÀs upp början pÄ en mening och lÄt en elev i taget fylla i slutet. GÄ laget runt ett par varv sÄ att varje mening fÄtt flera olika slut. Avsluta med att lÄta eleverna i par diskutera nÄgot de tyckt varit intressant eller som vÀckt deras tankar. Följ upp i helgrupp med betoning pÄ att vi tÀnker olika och det i sig Àr intressant.
- Den enskilda mĂ€nniskan kan sjĂ€lv pĂ„verka klimatet genom att…
- De största hoten mot miljön Ă€r…
- MĂ€nniskors hĂ€lsa skulle förbĂ€ttras om…
- Fler skulle Ă„ka kollektivt om…
- Framtidens bilar kommer drivas av…
- Om jag vore miljöminister skulle jag…
- För att vara med och rĂ€dda miljön borde vĂ„r skola…
- För att minska antalet bilresor borde vi…
- Det bĂ€sta sĂ€ttet att fĂ„ ungdomar att gĂ„ eller cykla till skolan Ă€r…
- VĂ€xthuseffekten Ă€r…
- Det vĂ€rsta med oljud och buller Ă€r…
- Om jag fick pĂ„verka min stadsmiljö skulle jag…
- För att en stad ska vara trevlig att bo i mĂ„ste det finnas…
- Göteborg skulle bli en trevligare stad om…
Parsamtal/reflektion: LÄt eleverna prata tvÄ och tvÄ om vilka tankar som vÀckts nu nÀr de hört alla olika Äsikter. Kanske behöver nÄgot lyftas och diskuteras i hela gruppen.