đą VĂ€rderingsövning om hĂ€lsa
Vad tÀnker eleverna sjÀlva kring hÀlsa? I de hÀr vÀrderingsövningarna fÄr eleverna möjlighet att synliggöra sina egna tankar och vÀrderingar kring vad hÀlsa Àr och kan vara. Olika aspekter lyfts fram och kan ligga till grund för attitydförÀndringar och ibland Àven Àndring av vanor och livsstil. Genom att synliggöra och acceptera olika sÀtt att tÀnka och tycka ökar möjligheterna för eleverna att stÄ emot ett negativt grupptryck eller dÄliga vanor.
Ja, nej, kanske
LÀgg ut tre lappar pÄ golvet. En som det stÄr JA pÄ, en NEJ och en KANSKE.
VÀlj ut de pÄstÄenden du vill anvÀnda dig av. LÀs upp nedanstÄende pÄstÄenden, ett i taget. Eleverna gÄr till den lapp som bÀst stÀmmer överens med deras Äsikt. I par berÀttar de för varandra om hur de tÀnkt nÀr de valt. LÄt sedan nÄgra vid varje lapp berÀtta hur de tÀnker kring sitt val.
- Det Àr trevligt att gÄ tillsammans med andra till skolan.
- Det Àr lÀttare att koncentrera sig om man rört pÄ kroppen innan.
- HÀlsa och sjÀlvförtroende hÀnger ihop.
- De flesta Àr bra pÄ att ta hand om sin hÀlsa.
- Det Àr skönt att vara ensam.
- Det Àr trevligt att Àta i vÄr bamba.
- Höga ljud Àr jobbiga.
- Man mÄste ha vÀnner för att mÄ bra.
- I trafiken vÄgar man visa starka kÀnslor.
Parsamtal/reflektion: LÄt eleverna prata tvÄ och tvÄ om vilka tankar som vÀckts nu nÀr de hört alla olika Äsikter. Kanske behöver nÄgot lyftas och diskuteras i hela gruppen.
Fyra hörn
LÀs upp frÄgan och de olika svarsalternativen. Varje hörn av rummet representerar ett svarsalternativ. Deltagarna vÀljer hörn och berÀttar för nÄgon i samma hörn om vad som fick dem att gÄ just hit. StÄr nÄgon ensam fÄr ledaren gÄ dit och lyssna pÄ henne/honom. FrÄga sedan nÄgra ifrÄn varje hörn om hur de tÀnkt.
Vad tror du Àr det frÀmsta hotet mot barns hÀlsa?
1) Att man rör sig för lite.
2) Stress.
3) Onyttig mat.
4) Ăppet hörn med eget förslag.
Vad tror du Àr det störst hotet mot barns hÀlsa i trafiken?
1) Alla avgaser.
2) Att man blir skjutsad överallt och inte rör kroppen,
3) Att man sjÀlv inte följer trafikreglerna.
4) Ăppet hörn med eget alternativ.
Vad tror du Ă€r frĂ€msta orsaken till att elever i Ă„k 4â6 inte cyklar till skolan?
1) Det kÀnns farligt.
2) Man orkar inte.
3) Det tar för lÄng tid.
4) Ăppet hörn med eget förslag.
Parsamtal/reflektion: LÄt eleverna prata tvÄ och tvÄ om vilka tankar som vÀckts nu nÀr de hört alla olika Äsikter. Kanske behöver nÄgot lyftas och diskuteras i hela gruppen.