PĂ„ Egna Ben PĂ„ Egna Ben

HĂ€lsa

🟱 VĂ€rderingsövning om hĂ€lsa

Vad tÀnker eleverna sjÀlva kring hÀlsa? I de hÀr vÀrderingsövningarna fÄr eleverna möjlighet att synliggöra sina egna tankar och vÀrderingar kring vad hÀlsa Àr och kan vara. Olika aspekter lyfts fram och kan ligga till grund för attitydförÀndringar och ibland Àven Àndring av vanor och livsstil. Genom att synliggöra och acceptera olika sÀtt att tÀnka och tycka ökar möjligheterna för eleverna att stÄ emot ett negativt grupptryck eller dÄliga vanor.

Ja, nej, kanske

LÀgg ut tre lappar pÄ golvet. En som det stÄr JA pÄ, en NEJ och en KANSKE.

VÀlj ut de pÄstÄenden du vill anvÀnda dig av. LÀs upp nedanstÄende pÄstÄenden, ett i taget. Eleverna gÄr till den lapp som bÀst stÀmmer överens med deras Äsikt. I par berÀttar de för varandra om hur de tÀnkt nÀr de valt. LÄt sedan nÄgra vid varje lapp berÀtta hur de tÀnker kring sitt val.

  • Det Ă€r trevligt att gĂ„ tillsammans med andra till skolan.
  • Det Ă€r lĂ€ttare att koncentrera sig om man rört pĂ„ kroppen innan.
  • HĂ€lsa och sjĂ€lvförtroende hĂ€nger ihop.
  • De flesta Ă€r bra pĂ„ att ta hand om sin hĂ€lsa.
  • Det Ă€r skönt att vara ensam.
  • Det Ă€r trevligt att Ă€ta i vĂ„r bamba.
  • Höga ljud Ă€r jobbiga.
  • Man mĂ„ste ha vĂ€nner för att mĂ„ bra.
  • I trafiken vĂ„gar man visa starka kĂ€nslor.

Parsamtal/reflektion: LÄt eleverna prata tvÄ och tvÄ om vilka tankar som vÀckts nu nÀr de hört alla olika Äsikter. Kanske behöver nÄgot lyftas och diskuteras i hela gruppen.

Fyra hörn

LÀs upp frÄgan och de olika svarsalternativen. Varje hörn av rummet representerar ett svarsalternativ. Deltagarna vÀljer hörn och berÀttar för nÄgon i samma hörn om vad som fick dem att gÄ just hit. StÄr nÄgon ensam fÄr ledaren gÄ dit och lyssna pÄ henne/honom. FrÄga sedan nÄgra ifrÄn varje hörn om hur de tÀnkt.

Vad tror du Àr det frÀmsta hotet mot barns hÀlsa?
1) Att man rör sig för lite.
2) Stress.
3) Onyttig mat.
4) Öppet hörn med eget förslag.

Vad tror du Àr det störst hotet mot barns hÀlsa i trafiken?
1) Alla avgaser.
2) Att man blir skjutsad överallt och inte rör kroppen,
3) Att man sjÀlv inte följer trafikreglerna.
4) Öppet hörn med eget alternativ.

Vad tror du Ă€r frĂ€msta orsaken till att elever i Ă„k 4–6 inte cyklar till skolan?
1) Det kÀnns farligt.
2) Man orkar inte.
3) Det tar för lÄng tid.
4) Öppet hörn med eget förslag.

Parsamtal/reflektion: LÄt eleverna prata tvÄ och tvÄ om vilka tankar som vÀckts nu nÀr de hört alla olika Äsikter. Kanske behöver nÄgot lyftas och diskuteras i hela gruppen.

Centralt innehĂ„ll i Ă€mnen Ă„k 4–6 (LGR 22)

Biologi Biologi

  • Utveckla förmĂ„ga att anvĂ€nda biologi för att granska information, kommunicera och ta stĂ€llning i frĂ„gor som rör miljö och hĂ€lsa.

Centralt innehÄll:

  • NĂ„gra vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Hur den psykiska och fysiska hĂ€lsan pĂ„verkas av levnadsförhĂ„llanden, kost, sömn, hygien, motion och beroendeframkallande medel.

Idrott och hÀlsa Idrott och hÀlsa

  • Utveckla förmĂ„ga att planera, genomföra och vĂ€rdera olika aktiviteter utifrĂ„n hur de pĂ„verkar fysisk förmĂ„ga och hĂ€lsa.

Centralt innehÄll:

  • Samtal om upplevelser av olika aktiviteter samt vĂ€rdering av hur de pĂ„verkar den fysiska förmĂ„gan och hĂ€lsan.

Svenska och svenska som andrasprÄk Svenska och svenska som andrasprÄk

  • Utveckla förmĂ„ga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja sprĂ„kliga strukturer och följa sprĂ„kliga normer.

Centralt innehÄll:

  • Olika former av samtal. Att lyssna aktivt, stĂ€lla frĂ„gor, uttrycka tankar och kĂ€nslor samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer och i samband med demokratiska beslutsprocesser.