đĄ Var kommer varorna ifrĂ„n?
En viktig pusselbit för att förstÄ begreppet hÄllbar utveckling Àr att kunna se sambandet mellan ekologi, ekonomi och det sociala. För att introducera eleverna till detta tankesÀtt har den hÀr övningen formulerat de tre kategorierna sÄ hÀr: Miljö, Ekonomi och MÀnniskor.
Under övningens första del lĂ€r sig eleverna hur de olika aspekterna av hĂ„llbarhetsbegreppet fungerar tillsammans. Eleverna gör en övning dĂ€r de i mindre grupper fĂ„r lĂ€sa nĂ„gra korta fakta om en vara, ett s.k. varukort, och sedan tillsammans bestĂ€mma vilken kategori de tycker tar störst skada av hur varan tillverkas. Ăvningen innehĂ„ller tre olika varukort som eleverna diskuterar i tur och ordning.
I övningens andra del, diskussionen, fokuserar vi pĂ„ transportfrĂ„gor och var i vĂ€rlden varorna kommer ifrĂ„n. Syftet Ă€r att visa eleverna hur man genom att köpa varor som inte transporterats lĂ„ngt kan arbeta för bĂ€ttre hĂ„llbarhet och en bĂ€ttre miljö â Ă€ven om det bara innebĂ€r att ta cykeln eller promenera till affĂ€ren.
Innan du gör övningen med eleverna, lÀs gÀrna faktabladet om hÄllbarhet som gÄr att ladda ner frÄn www.paegnaben.se.
Genomförande
Introducera övningen
BerĂ€tta att de ska göra en övning som handlar om hur varor vi köper i Sverige tillverkas och transporteras. Ăvningen gĂ„r ut pĂ„ att de ska komma fram till om de tycker att miljön, mĂ€nniskorna eller ekonomin tar störst skada.
Diskutera med eleverna kring hur man kan tÀnka kring de tre kategorierna miljö, mÀnniskor och ekonomi.
- Miljö Àr naturen omkring oss; djur och vÀxter. Om vi slÀpper ut gifter eller skövlar skog kommer naturen ha svÄrt att ÄterhÀmta sig.
- MÀnniskor berör hur mÀnniskor i vÀrlden mÄr. Personer som har farliga arbeten, kommer i kontakt med gifter eller inte fÄr ordentliga skyddsklÀder kan skada sig eller bli sjuka.
- Ekonomin handlar om att göra smarta val för framtiden. Att till exempel hugga ner all skog kanske gör att man tjÀnar mycket pengar just dÄ, men pÄ lÀngre sikt Àr det inte bra.
Del 1: HÄllbarhetsbegreppet
Eleverna ska jobba i grupper om tre till fyra. Gör gruppindelningen. Dela ut det första varukortet till grupperna.
SÀg att de har fem minuter (Du kan ge eleverna mer eller mindre tid beroende pÄ vad du tycker gruppen behöver) pÄ sig att komma överens kring frÄgorna:
- Vilken kategori tyckte ni tog störst skada? (Miljö/MÀnniskor/Ekonomi)
- Varför tycker ni det?
NĂ€r tiden har gĂ„tt ut, be grupperna redogöra för de andra vad de har valt och hur de tĂ€nkt samt om alla i gruppen samma sak. Om svaret Ă€r ânejâ frĂ„ga vad den/de som tyckte annorlunda tĂ€nkte.
Ge grupperna det andra kortet och lÄt dem göra samma sak igen. Gör sedan samma sak med kort tre.
NÀr alla tre korten har diskuterats, samla eleverna i en ring dÀr alla kan se varandra. Be dem ta med sig varukorten.
Del 2: Diskussion
Avsluta med en öppen diskussion kring frÄgorna:
- Hur gjorde ni för att bestÀmma vilken kategori ni tyckte tog mest skada?
- Finns det nÄgon kategori som oftast kÀndes viktigare Àn de andra tvÄ. Varför?
- Var kommer varorna pÄ varukorten ifrÄn? (Eleverna kan titta pÄ varukorten igen om de behöver. DÀr stÄr det var varan har tillverkats.)
- Hur kommer varorna till Sverige?
- Hur transporteras varan ifrÄn affÀren hem till dig?
- Hur pÄverkas miljön av att varorna transporteras?
- Vad tror ni man kan göra sjÀlv om man vill förbÀttra miljön?
HjÀlp under diskussionen eleverna att utveckla sina svar och fÄ en klarare bild av hur konsumtion och transporter pÄverkar samhÀllets hÄllbarhet. UtgÄ sÄ mycket det gÄr ifrÄn elevernas egna exempel och erfarenheter.