PĂ„ Egna Ben PĂ„ Egna Ben

HĂ„llbar utveckling

🟡 Var kommer varorna ifrĂ„n?

En viktig pusselbit för att förstÄ begreppet hÄllbar utveckling Àr att kunna se sambandet mellan ekologi, ekonomi och det sociala. För att introducera eleverna till detta tankesÀtt har den hÀr övningen formulerat de tre kategorierna sÄ hÀr: Miljö, Ekonomi och MÀnniskor.

hallbarutvckling-03

Under övningens första del lĂ€r sig eleverna hur de olika aspekterna av hĂ„llbarhetsbegreppet fungerar tillsammans. Eleverna gör en övning dĂ€r de i mindre grupper fĂ„r lĂ€sa nĂ„gra korta fakta om en vara, ett s.k. varukort, och sedan tillsammans bestĂ€mma vilken kategori de tycker tar störst skada av hur varan tillverkas. Övningen innehĂ„ller tre olika varukort som eleverna diskuterar i tur och ordning.

I övningens andra del, diskussionen, fokuserar vi pĂ„ transportfrĂ„gor och var i vĂ€rlden varorna kommer ifrĂ„n. Syftet Ă€r att visa eleverna hur man genom att köpa varor som inte transporterats lĂ„ngt kan arbeta för bĂ€ttre hĂ„llbarhet och en bĂ€ttre miljö – Ă€ven om det bara innebĂ€r att ta cykeln eller promenera till affĂ€ren.

Innan du gör övningen med eleverna, lÀs gÀrna faktabladet om hÄllbarhet som gÄr att ladda ner frÄn www.paegnaben.se.

Genomförande

Introducera övningen

BerĂ€tta att de ska göra en övning som handlar om hur varor vi köper i Sverige tillverkas och transporteras. Övningen gĂ„r ut pĂ„ att de ska komma fram till om de tycker att miljön, mĂ€nniskorna eller ekonomin tar störst skada.

Diskutera med eleverna kring hur man kan tÀnka kring de tre kategorierna miljö, mÀnniskor och ekonomi.

  • Miljö Ă€r naturen omkring oss; djur och vĂ€xter. Om vi slĂ€pper ut gifter eller skövlar skog kommer naturen ha svĂ„rt att Ă„terhĂ€mta sig.
  • MĂ€nniskor berör hur mĂ€nniskor i vĂ€rlden mĂ„r. Personer som har farliga arbeten, kommer i kontakt med gifter eller inte fĂ„r ordentliga skyddsklĂ€der kan skada sig eller bli sjuka.
  • Ekonomin handlar om att göra smarta val för framtiden. Att till exempel hugga ner all skog kanske gör att man tjĂ€nar mycket pengar just dĂ„, men pĂ„ lĂ€ngre sikt Ă€r det inte bra.

Del 1: HĂ„llbarhetsbegreppet

Eleverna ska jobba i grupper om tre till fyra. Gör gruppindelningen. Dela ut det första varukortet till grupperna.

SÀg att de har fem minuter (Du kan ge eleverna mer eller mindre tid beroende pÄ vad du tycker gruppen behöver) pÄ sig att komma överens kring frÄgorna:

  • Vilken kategori tyckte ni tog störst skada? (Miljö/MĂ€nniskor/Ekonomi)
  • Varför tycker ni det?

NĂ€r tiden har gĂ„tt ut, be grupperna redogöra för de andra vad de har valt och hur de tĂ€nkt samt om alla i gruppen samma sak. Om svaret Ă€r ’nej’ frĂ„ga vad den/de som tyckte annorlunda tĂ€nkte.

Ge grupperna det andra kortet och lÄt dem göra samma sak igen. Gör sedan samma sak med kort tre.

NÀr alla tre korten har diskuterats, samla eleverna i en ring dÀr alla kan se varandra. Be dem ta med sig varukorten.

Del 2: Diskussion

Avsluta med en öppen diskussion kring frÄgorna:

  • Hur gjorde ni för att bestĂ€mma vilken kategori ni tyckte tog mest skada?
  • Finns det nĂ„gon kategori som oftast kĂ€ndes viktigare Ă€n de andra tvĂ„. Varför?
  • Var kommer varorna pĂ„ varukorten ifrĂ„n? (Eleverna kan titta pĂ„ varukorten igen om de behöver. DĂ€r stĂ„r det var varan har tillverkats.)
  • Hur kommer varorna till Sverige?
  • Hur transporteras varan ifrĂ„n affĂ€ren hem till dig?
  • Hur pĂ„verkas miljön av att varorna transporteras?
  • Vad tror ni man kan göra sjĂ€lv om man vill förbĂ€ttra miljön?

HjÀlp under diskussionen eleverna att utveckla sina svar och fÄ en klarare bild av hur konsumtion och transporter pÄverkar samhÀllets hÄllbarhet. UtgÄ sÄ mycket det gÄr ifrÄn elevernas egna exempel och erfarenheter.

Centralt innehĂ„ll i Ă€mnen Ă„k 4–6 (LGR 22)

Biologi Biologi

  • Utveckla förmĂ„ga att anvĂ€nda biologi för att granska information, kommunicera och ta stĂ€llning i frĂ„gor som rör miljö och hĂ€lsa.

Centralt innehÄll:

  • MĂ€nniskans beroende av och pĂ„verkan pĂ„ naturen med koppling till naturbruk, hĂ„llbar utveckling och ekosystemtjĂ€nster. Naturen som resurs och vĂ„rt ansvar nĂ€r vi nyttjar den.

Geografi Geografi

  • Utveckla kunskaper om miljö- och utvecklingsfrĂ„gor utifrĂ„n ekologiska, sociala och ekonomiska perspektiv pĂ„ hĂ„llbar utveckling

Centralt innehÄll:

  • Jordens naturresurser, till exempel vatten, odlingsmark, skogar och mineraler. Var pĂ„ jorden olika naturresurser finns och hur mĂ€nniskors anvĂ€ndning av resurserna pĂ„verkar landskapet och mĂ€nniskans livsmiljöer.
  • Hur val och prioriteringar pĂ„ individ- och samhĂ€llsnivĂ„ kan pĂ„verka miljön och frĂ€mja hĂ„llbar utveckling.
  • NĂ„gra grundlĂ€ggande orsaker till och konsekvenser av fattigdom och ohĂ€lsa, till exempel bristande tillgĂ„ng till utbildning, hĂ€lsovĂ„rd och vatten. Arbete för att förbĂ€ttra mĂ€nniskors levnadsvillkor, till exempel genom Förenta Nationerna (FN).

Hem- och konsumentkunskap Hem- och konsumentkunskap

  • Utveckla förmĂ„ga att vĂ€rdera val och handlingar som förekommer i ett hem utifrĂ„n hur de pĂ„verkar hĂ€lsa, ekonomi och miljö.

Centralt innehÄll:

  • ResurshushĂ„llning av livsmedel och andra förbrukningsvaror i hemmet. Återvinning i hemmet och i nĂ€romrĂ„det och hur den fungerar.