PĂ„ Egna Ben PĂ„ Egna Ben

Övergripande

🟱VĂ€gen till skolan – en generationsfrĂ„ga?

I alla tider har barn gÄtt till skolan. Vissa har haft skolan nÀra och andra har haft lÄng vÀg till sin skola.

I den hÀr övningen ska klassen intervjua var sin Àldre vÀn, granne eller slÀkting om deras vÀg till skolan. Hur lÄngt hade de? Hur sÄg vÀgen ut? PÄ vilket sÀtt tog de sig till skolan? Var det mycket trafik?

Man kan med fördel anvÀnda Google Maps. HÀr ser du tvÄ exempel.

HÀr Àr en vÀg till skolan i lÄg och mellanstadiet. AvstÄndet var 1 km till skolan.

HÀr Àr vÀgen till skolan i högstadiet. AvstÄndet var 2.3 km till skolan.

Som avslutning pÄ aktiviteten kan ni till exempel göra stapeldiagram och jÀmföra hur mÄnga som gick, cyklade, Äkte bil eller buss.
Eleverna kan ocksÄ berÀtta/redovisa om vad de fÄtt reda pÄ inför varandra i klassen eller i smÄgrupper.

HĂ€r nedan ser du ett diagram som visar ökningen av personbilar i Sverige 1925–1970. Hur mĂ„nga bilar tror du det finns idag? Diskutera i klassen!

År   Personbilar   Lastbilar   År Personbilar   Lastbilar  
1925   59 122 19 203 1950   252 503 82 204
1930   103 664 38 071 1955   636 543 109 072
1935   109 096 42 116 1960   1 193 910 121 063
1940   34 646 43 084 1965   1 792 670 132 602
1945   50 108 41 882 1970   2 287 710 143 562

Centralt innehĂ„ll i Ă€mnen Ă„k 4–6 (LGR 22)

Geografi Geografi

  • Utveckla förmĂ„ga att utifrĂ„n geografiska frĂ„gor beskriva och analysera omvĂ€rlden med hjĂ€lp av geografins metoder och verktyg.

Centralt innehÄll

  • Hur val och prioriteringar pĂ„ individ- och samhĂ€llsnivĂ„ kan pĂ„verka miljön och frĂ€mja hĂ„llbar utveckling.
  • Digitala och analoga kartor och deras uppbyggnad med gradnĂ€t, fĂ€rger, symboler och skala. Topografiska och tematiska kartor.

Historia Historia

  • Utveckla kunskaper om hĂ€ndelser, aktörer och förĂ€ndringsprocesser under olika tidsperioder samt om historiska begrepp och lĂ„nga historiska linjer.
  • Utveckla förmĂ„ga att stĂ€lla frĂ„gor till historiska kĂ€llor samt att tolka, kritiskt granska och vĂ€rdera dessa.
  • Utveckla förmĂ„ga att reflektera över hur historia kan brukas i olika sammanhang och för olika syften.

Centralt innehÄll

  • Vad historiska kĂ€llor, till exempel dagböcker och arkivmaterial, kan berĂ€tta om Sveriges historia och om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och mĂ€n.