đąVĂ€gen till skolan – en generationsfrĂ„ga?
I alla tider har barn gÄtt till skolan. Vissa har haft skolan nÀra och andra har haft lÄng vÀg till sin skola.
I den hÀr övningen ska klassen intervjua var sin Àldre vÀn, granne eller slÀkting om deras vÀg till skolan. Hur lÄngt hade de? Hur sÄg vÀgen ut? PÄ vilket sÀtt tog de sig till skolan? Var det mycket trafik?
Man kan med fördel anvÀnda Google Maps. HÀr ser du tvÄ exempel.
HÀr Àr en vÀg till skolan i lÄg och mellanstadiet. AvstÄndet var 1 km till skolan.
HÀr Àr vÀgen till skolan i högstadiet. AvstÄndet var 2.3 km till skolan.
Som avslutning pÄ aktiviteten kan ni till exempel göra stapeldiagram och jÀmföra hur mÄnga som gick, cyklade, Äkte bil eller buss.
Eleverna kan ocksÄ berÀtta/redovisa om vad de fÄtt reda pÄ inför varandra i klassen eller i smÄgrupper.
HĂ€r nedan ser du ett diagram som visar ökningen av personbilar i Sverige 1925â1970. Hur mĂ„nga bilar tror du det finns idag? Diskutera i klassen!
à r  | Personbilar  | Lastbilar  | à r | Personbilar  | Lastbilar  |
1925 Â | 59 122 | 19 203 | 1950 Â | 252 503 | 82 204 |
1930 Â | 103 664 | 38 071 | 1955 Â | 636 543 | 109 072 |
1935 Â | 109 096 | 42 116 | 1960 Â | 1Â 193 910 | 121 063 |
1940 Â | 34 646 | 43 084 | 1965 Â | 1Â 792 670 | 132 602 |
1945 Â | 50 108 | 41 882 | 1970 Â | 2Â 287 710 | 143 562 |