PĂ„ Egna Ben PĂ„ Egna Ben

Övergripande

🟱 Vad kan jag göra?

För att fÄ till stÄnd beteendeförÀndringar som varar sÄ mÄste mÀnniskors attityder förÀndras. Tanken med den hÀr övningen Àr att fÄ eleverna att se att alla kan göra nÄgot för vÄr gemensamma miljö eller för den egna hÀlsan samt att göra eleverna medvetna om vilka förÀndringar de sjÀlva kan vÀlja.

Be eleverna först pÄ ett papper skriva ner alla svar de kan komma pÄ pÄ frÄgan: Vad kan man göra för att leva mer hÀlsosamt och miljövÀnligt?

Be dem diskutera i grupper om 4–5 elever under nĂ„gra minuter för att komma pĂ„ Ă€nnu fler svar pĂ„ frĂ„gan gemensamt. Samla alla elevernas svar pĂ„ en gemensam lista pĂ„ ett blĂ€dderblock. Diskutera svaren: Vilka skulle ha störst effekt pĂ„ den egna hĂ€lsan, finns det nĂ„gra svar som skulle pĂ„verka andra mĂ€nniskors hĂ€lsa? Vilka skulle ha störst effekt pĂ„ miljön?

Be alla elever tyst för sig sjÀlva fundera över vilka saker pÄ listan de sjÀlva skulle kunna göra. Det Àr en styrka om ni som lÀrare deltar i denna övning.

1) Lista allt du skulle kunna göra.

2) Markera de val du skulle vilja göra.

3) Rangordna 1–4 vad du tycker Ă€r viktigast att Ă€ndra pĂ„.

4) Ringa in en sak som du nu bestÀmmer dig för att du ska förÀndra i din vardag. Om du beslutar dig för att det inte finns nÄgot du vill förÀndra sÄ skriv ner ditt beslut samt motivera varför du tagit det beslutet.

5) Skriv ner nÀr du ska börja med detta.

Placera eleverna i grupper om 3–4 elever. Be dem diskutera vad de kommit fram till. De fĂ„r gĂ€rna skriva till, stryka och förĂ€ndra sin lista under diskussionen. Lyft gruppernas diskussioner i helklass. Diskutera ocksĂ„:

  • Vad Ă€r en vana?
  • Kan samma vana vara bra för en person men dĂ„lig för en annan?
  • Hur bryter man dĂ„liga vanor?
  • Kan man hjĂ€lpa varandra att komma ihĂ„g eller förĂ€ndra vanor?
  • KĂ€nner ni nĂ„gon som har börjat med en ny bra vana eller slutat med nĂ„gon ovana?

Lyft fram mÀnniskans förmÄga att förÀndras och utvecklas i positiv riktning. Delta gÀrna sjÀlv som förebild genom att berÀtta vad du sjÀlv funderar pÄ att förÀndra. Viktigt Àr ocksÄ att inte skuldbelÀgga nÄgon. Om en elev inte vill förÀndra nÄgon vana sÄ mÄste det vara den elevens val.

Centralt innehĂ„ll i Ă€mnen Ă„k 4–6 (LGR 22)

Biologi Biologi

  • Utveckla kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och mĂ€nniskokroppen,

Centralt innehÄll

  • MĂ€nniskans beroende av och pĂ„verkan pĂ„ naturen med koppling till naturbruk, hĂ„llbar utveckling och ekosystemtjĂ€nster. Naturen som resurs och vĂ„rt ansvar nĂ€r vi nyttjar den.
  • NĂ„gra vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Hur den psykiska och fysiska hĂ€lsan pĂ„verkas av levnadsförhĂ„llanden, kost, sömn, hygien, motion och beroendeframkallande medel.

Fysik Fysik

  • Utveckla förmĂ„ga att anvĂ€nda fysik för att granska information, kommunicera och ta stĂ€llning i frĂ„gor som rör energi, teknik och miljö.

Centralt innehÄll

  • Energiformer samt olika typer av energikĂ€llor och deras pĂ„verkan pĂ„ miljön.

Geografi Geografi

  • Utveckla kunskaper om geografiska förhĂ„llanden och mönster samt om hur naturens
    processer och mÀnniskors verksamheter formar och förÀndrar landskap och
    livsmiljöer i olika delar av vÀrlden.

Centralt innehÄll

  • Hur val och prioriteringar pĂ„ individ- och samhĂ€llsnivĂ„ kan pĂ„verka miljön och frĂ€mja hĂ„llbar utveckling.

Hem- och konsumentkunskap Hem- och konsumentkunskap

  • Utveckla förmĂ„ga att vĂ€rdera val och handlingar som förekommer i ett hem utifrĂ„n hur de pĂ„verkar hĂ€lsa, ekonomi och miljö.

Centralt innehÄll

  • ResurshushĂ„llning av livsmedel och andra förbrukningsvaror i hemmet. Återvinning i hemmet och i nĂ€romrĂ„det och hur den fungerar.

Idrott och hÀlsa Idrott och hÀlsa

  • Utveckla förmĂ„ga att planera, genomföra och vĂ€rdera olika aktiviteter utifrĂ„n hur de pĂ„verkar fysisk förmĂ„ga och hĂ€lsa.

Centralt innehÄll

  • Samtal om upplevelser av olika aktiviteter samt vĂ€rdering av hur de pĂ„verkar den fysiska förmĂ„gan och hĂ€lsan.
  • Undersökande av möjligheter till daglig rörelse i nĂ€rmiljön.

Kemi Kemi

  • Utveckla förmĂ„ga att anvĂ€nda kemi för att granska information, kommunicera och ta stĂ€llning i frĂ„gor som rör miljö och hĂ€lsa.

Centralt innehÄll

  • Fossila och förnybara brĂ€nslen och deras pĂ„verkan pĂ„ klimatet.

Religion Religion

  • Utveckla förmĂ„ga att resonera om etik, moraliska frĂ„gor och livsfrĂ„gor utifrĂ„n olika perspektiv.

Centralt innehÄll

  • Samtal om och reflektion över vardagliga moraliska frĂ„gor utifrĂ„n elevernas egna argument och olika religiösa tolkningar. SĂ„dana frĂ„gor kan till exempel handla om ansvar, utanförskap, krĂ€nkningar, jĂ€mstĂ€lldhet och sexualitet.
  • Samtal om och reflektion över livsfrĂ„gor utifrĂ„n elevernas egna tankar och olika religiösa tolkningar. SĂ„dana frĂ„gor kan till exempel handla om vad som Ă€r viktigt i livet och olika förestĂ€llningar om vad som hĂ€nder efter döden.

Svenska och svenska som andrasprÄk Svenska och svenska som andrasprÄk

  • Utveckla förmĂ„ga att anpassa sprĂ„ket efter olika syften, mottagare och sammanhang.

Centralt innehÄll

  • Olika former av samtal. Att lyssna aktivt, stĂ€lla frĂ„gor, uttrycka tankar och kĂ€nslor samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer och i samband med demokratiska beslutsprocesser.