đą Vad kan jag göra?
För att fÄ till stÄnd beteendeförÀndringar som varar sÄ mÄste mÀnniskors attityder förÀndras. Tanken med den hÀr övningen Àr att fÄ eleverna att se att alla kan göra nÄgot för vÄr gemensamma miljö eller för den egna hÀlsan samt att göra eleverna medvetna om vilka förÀndringar de sjÀlva kan vÀlja.
Be eleverna först pÄ ett papper skriva ner alla svar de kan komma pÄ pÄ frÄgan: Vad kan man göra för att leva mer hÀlsosamt och miljövÀnligt?
Be dem diskutera i grupper om 4â5 elever under nĂ„gra minuter för att komma pĂ„ Ă€nnu fler svar pĂ„ frĂ„gan gemensamt. Samla alla elevernas svar pĂ„ en gemensam lista pĂ„ ett blĂ€dderblock. Diskutera svaren: Vilka skulle ha störst effekt pĂ„ den egna hĂ€lsan, finns det nĂ„gra svar som skulle pĂ„verka andra mĂ€nniskors hĂ€lsa? Vilka skulle ha störst effekt pĂ„ miljön?
Be alla elever tyst för sig sjÀlva fundera över vilka saker pÄ listan de sjÀlva skulle kunna göra. Det Àr en styrka om ni som lÀrare deltar i denna övning.
1) Lista allt du skulle kunna göra.
2) Markera de val du skulle vilja göra.
3) Rangordna 1â4 vad du tycker Ă€r viktigast att Ă€ndra pĂ„.
4) Ringa in en sak som du nu bestÀmmer dig för att du ska förÀndra i din vardag. Om du beslutar dig för att det inte finns nÄgot du vill förÀndra sÄ skriv ner ditt beslut samt motivera varför du tagit det beslutet.
5) Skriv ner nÀr du ska börja med detta.
Placera eleverna i grupper om 3â4 elever. Be dem diskutera vad de kommit fram till. De fĂ„r gĂ€rna skriva till, stryka och förĂ€ndra sin lista under diskussionen. Lyft gruppernas diskussioner i helklass. Diskutera ocksĂ„:
- Vad Àr en vana?
- Kan samma vana vara bra för en person men dÄlig för en annan?
- Hur bryter man dÄliga vanor?
- Kan man hjÀlpa varandra att komma ihÄg eller förÀndra vanor?
- KÀnner ni nÄgon som har börjat med en ny bra vana eller slutat med nÄgon ovana?
Lyft fram mÀnniskans förmÄga att förÀndras och utvecklas i positiv riktning. Delta gÀrna sjÀlv som förebild genom att berÀtta vad du sjÀlv funderar pÄ att förÀndra. Viktigt Àr ocksÄ att inte skuldbelÀgga nÄgon. Om en elev inte vill förÀndra nÄgon vana sÄ mÄste det vara den elevens val.