PĂ„ Egna Ben PĂ„ Egna Ben

HĂ€lsa

🟱 Vad Ă€r bĂ€st och sĂ€krast?

I den hÀr övningen fÄr eleverna fÄ vara med i en brevvÀxlingsdebatt. Eleverna fÄr gÄ in i en roll som en person som anser att antingen bil eller cykel Àr sÀkrast. EfterÄt fÄr de diskutera och jÀmföra olika argument för och emot.

Dela in eleverna i grupper om 2-3. Det totala antalet grupper mÄste vara en jÀmn siffra. Varje grupp ska nÀmligen brevvÀxla med en annan grupp som fÄtt rollen att tycka helt tvÀrtom.

LÄt eleverna sitta tillsammans i gruppen och komma pÄ sÄ mÄnga argument för sin sak som de kan komma pÄ. De ska skriva ner argumenten.

Centralt innehĂ„ll i Ă€mnen Ă„k 4–6 (LGR 22)

Biologi Biologi

  • Utveckla förmĂ„ga att anvĂ€nda biologi för att granska information, kommunicera och ta stĂ€llning i frĂ„gor som rör miljö och hĂ€lsa.
  • Utveckla kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och mĂ€nniskokroppen.

Centralt innehÄll:

  • MĂ€nniskans beroende av och pĂ„verkan pĂ„ naturen med koppling till naturbruk, hĂ„llbar utveckling och ekosystemtjĂ€nster. Naturen som resurs och vĂ„rt ansvar nĂ€r vi nyttjar den.

Idrott och hÀlsa Idrott och hÀlsa

  • Utveckla förmĂ„ga att agera sĂ€kert och förebygga risker i samband med rörelse, friluftsliv och utevistelser samt att simma och hantera nödsituationer pĂ„ land och i vatten.

Centralt innehÄll:

  • Att orientera sig i den nĂ€rliggande natur- och utemiljön med hjĂ€lp av kartor, sĂ„vĂ€l med som utan stöd av digitala verktyg. Kartors uppbyggnad och symboler.
  • SĂ€kerhet och hĂ€nsynstagande i samband med aktiviteter.

SamhÀllskunskap SamhÀllskunskap

  • Utveckla kunskaper om demokratiska vĂ€rden och beslutsprocesser samt om mĂ€nskliga rĂ€ttigheter.

Centralt innehÄll:

  • SamhĂ€llets behov av lagstiftning samt nĂ„gra olika lagar och pĂ„följder. Kriminalitet och möjliga konsekvenser för individ och samhĂ€lle.

Svenska och svenska som andrasprÄk Svenska och svenska som andrasprÄk

  • Utveckla förmĂ„ga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja sprĂ„kliga strukturer och följa sprĂ„kliga normer.

Centralt innehÄll:

  • Muntliga presentationer och muntligt berĂ€ttande för olika mottagare. Disposition med inledning, innehĂ„ll och avslutning. Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjĂ€lpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppssprĂ„k kan pĂ„verka en presentation.