Trafikmärken
Eleverna får i uppgift att gå sin egen och en kamrats skolväg tillsammans med en kamrat. De får med sig några färgpennor. Under hela skolvägen ska de observera vägmärken och måla av dessa. De behöver bara måla ett märke en gång och markerar sedan, under antal, alla gånger de ser detta märke. När alla elever kommer åter till klassrummet diskuteras:
- Varför tror ni att det finns vägmärken?
- Vilka olika typer av vägmärken finns?
- Vilka vägmärken är vanligast i vår närmiljö?
- Vad är typiskt för varje typ?
- Vilka former kan vägmärken ha?
- Varför tror ni de olika vägmärkena har de former de har?
- Vad betyder de olika vägmärkena?
- Vilka vägmärken behöver eleverna känna till?
- Vad skulle hända om det inte fanns vägmärken?
- Vem bestämmer vilka vägmärken som ska finnas var?
Låt eventuellt eleverna i par välja ett vägmärke. De ska beskriva vad vägmärket betyder på ett så tydligt sätt som möjligt. Övriga elever i klassen ska gissa vilket märke det är.