Trafikljus
Den här övningen är till för att eleverna skall lära sig, dels trafikljusens signaler, dels hur de kan vara programmerade.
Tips! Denna övning kan kombineras med övningen Trafikmärken.
Eleverna använder gratisprogrammet Scratch (scratch.mit.edu).
Eleverna kan jobba ensamma eller i par. De behöver tillgång till dator och internetuppkoppling.
Uppgiften är att programmera ett trafikljus vid ett övergångsställe så att det fungerar som i verkligheten.
Hur ser de olika signalerna ut och vad betyder de?
Finns det trafikljus nära skolan är det bra om de kan fylla i tabellen (i Elevbladet) med vilka tidsintervaller trafikljuset har. I första hand bör de välja ett trafikljus som bara är kopplat till ett övergångsställe. Beroende på trafikljusets utformning kanske de behöver göra en egen tabell. Har man inget trafikljus i närheten kan man använda en av filmerna och fylla i tabellen.
Vill man jobba mer med programmering så kan man låta eleverna programmera trafikljuset själva med den bifogade instruktionen (bilaga ”Scratchinstruktion trafikljus”).
Vill man genomföra en enklare variant där man bara stoppar in de tider man fått från sitt trafikljus går man in på denna länk: Trafikljus för tidsmodifiering. Instruktion för hur man gör detta finns här (Bilaga ”Modifiera färdig programmering”).