đą Tidsresan
Vi gör en tidsresa till Är 2050. Eleverna Àr dÄ över 40 Är. Nu ska de fÄ komma fram till vilka beslut som borde fattats nu idag, för att pÄ sikt lyckas rÀdda miljön och klimatet.
Dela in eleverna i grupper om 2-4. Förklara att de ska fĂ„ spela rollen som politiker och fatta beslut inom olika omrĂ„den â bl.a. vindkraften och fossila brĂ€nslen. BerĂ€tta att politiker oftast har 3 olika verktyg att anvĂ€nda sig av nĂ€r de vill förĂ€ndra nĂ„got.
Subventioner = ge extra pengar till det
Skatt = ta extra betalt för det
Förbud = stoppa det helt
Dela ut elevbladet â tidsresan. LĂ„t eleverna lĂ€sa igenom ett omrĂ„de i taget. De ska nu ta stĂ€llning till om de vill anvĂ€nda subventioner, skatt, förbud eller inte göra nĂ„gon förĂ€ndring.