Startövning
Eleverna i din klass kommer förmodligen röra sig mer i trafiken på egen hand under utmaningen än innan. Därför är det viktigt att redan innan projektet startar fokusera på trafiksäkerheten för att förbereda eleverna och visa föräldrarna att ni tar trafiksäkerheten på allvar. Det är viktigt att ni informerar föräldrarna och att de involveras i val av färdsätt och väg.
Se till att ni har en karta eller ett flygfoto över skolans närområde. Helst både och för att hjälpa elevera att se på vilket sätt kartan representerar verkligheten. Antingen kan ni ha bilderna som overhead eller som plansch på väggen. Diskutera kartan med eleverna. Vad ser de? Vad känner de igen? Kan de hitta sitt eget hus? Sin busshållplats? Skolan?
Låt alla elever pricka in var de bor – eller var de kommer in i kartans område, om ni har resande elever.
Individuellt
Ge varje elev en karta i A4 storlek. På denna ska de pricka in sitt hus samt rita in den väg de brukar ta till skolan. För att man ska kunna se vilket färdsätt eleverna använder för olika sträckor kan de rita olika färger för olika färdsätt. (Ex: Först kanske man går till bussen – den sträckan blir då grön, därefter ritar man blått för den sträcka man åker buss och grönt igen när man stigit av bussen och går sista biten till skolan)
- Rött för bil
- Blått för buss/spårvagn
- Grönt för promenad
- Gult för cykel
Låt eleverna fundera kring följande frågor:
- Varför har du/ni valt den vägen?
- Varför har du/ni valt det färdsättet?
- Finns det några ställen där du känner dig osäker? Ringa in dem med rött. Varför?
Grupper om tre
Dela in eleverna i grupper om tre elever. Helst ska dessa elever bo nära varandra.
Låt eleverna i grupperna berätta om sin skolväg utifrån sina kartor och frågorna ovan.
Helklassdiskussion
Lyft gruppernas diskussioner.
- Vilket färdsätt är vanligast? Varför?
- Varför väljer man den väg man gör?
- Finns det några ställen där flera elever tror att det kan ske olyckor? (markera gärna dem på den gemensamma kartan)
- Kan man välja andra vägar?
- Om man måste välja dessa vägar – hur ska vi i så fall bete oss för att det ska bli så säkert som möjligt?
Om ni hittar ställen där eleverna känner sig osäkra eller där det sker många tillbud eller olyckor så arbeta vidare med den frågan. Kanske är det en fråga som kan hänskjutas till rektorn, kanske ska klassen skriva brev till trafikkontoret om de är ansvariga, kanske är det ett företag vars åkare är oförsiktiga. Det är viktigt att eleverna känner att de kan hitta vägar att påverka.