PĂ„ Egna Ben PĂ„ Egna Ben

Miljö

🟡 MĂ„ste vi ta flyget?

Flyget Àr en stor bov nÀr det gÀller utslÀpp av vÀxthusgaser. Vi flyger mer och mer. MÄnga svenskar lÀngtar till vÀrmen och reser gÀrna lÄngt för att fÄ lite semester. Men mÄste vi resa sÄ lÄngt? I den hÀr övningen fÄr eleverna rÀkna pÄ hur mycket utslÀpp en flygresa genererar och jÀmföra det med en bils utslÀpp. De fÄr Àven titta pÄ hur lÄngt det Àr möjligt att resa med tÄg.

GÄ in pÄ hemsidan flightradar24.com och visa eleverna. DÀr ser man hur mÄnga flyg som Àr uppe i luften just nu. Dela sedan in eleverna i grupper om 2-3 personer.

1: Flyg v.s Bil

RÀkna pÄ hur mycket koldioxidutslÀpp en resa tur & retur till Thailand respektive Gran Canaria genererar för en familj pÄ 4 personer.

‱ Thailand 2643 kg CO2 per person1
‱ Gran Canaria 1378 kg CO2 per person

Bra att veta: Siffrorna för utslÀpp varierar kraftigt mellan olika kÀllor. Det beror till stor del pÄ hur man rÀknar.

‱ Kom pĂ„ bra semesterresmĂ„l som man kan ta sig till med bil. Det kan vara en plats ni varit pĂ„ tidigare eller en plats ni skulle vilja Ă„ka till. Skriv ner minst 5 platser.
‱ VĂ€lj ut 2 av dessa resmĂ„l och ta reda pĂ„ hur lĂ„ngt det Ă€r dit ifrĂ„n dĂ€r ni bor. Ni kan antingen anvĂ€nda er en karta eller gĂ„ in pĂ„ Google maps.
‱ RĂ€kna ut hur mycket koldioxid som slĂ€pps ut om man Ă„ker bil till platsen. En normalstor bil slĂ€pper ut 0,2 kg koldioxid per kilometer (200 gram). Multiplicera detta med avstĂ„ndet. (KĂ€lla: Klimatbalans)

RĂ€kneexempel:

FrÄn Göteborg till Skara Àr det 140 km. 140 km x 0,2 kg koldioxid = 28 kg koldioxid
‱ Skriv upp elevernas resultat pĂ„ tavlan och diskutera gemensamt.
‱ Hur stora Ă€r skillnaderna?
‱ Varför tror ni mĂ„nga vill Ă„ka utomlands?

2: Flyg v.s TÄg

TÄg genererar Ànnu mindre utslÀpp Àn bil, faktiskt bara 0,01 kg per kilometer (1 gram). Det Àr dessutom kanske ett bÀttre alternativ nÀr det gÀller att resa lÀngre. Men hur lÄngt Àr det praktiskt möjligt att resa med tÄg idag? (KÀlla: Klimatbalans)

‱ Ta reda pĂ„ vart man kan ta sig med tĂ„g frĂ„n Sverige. Tips! Googla pĂ„ tĂ„g frĂ„n din hemstad till olika stĂ€der i vĂ€rlden.
‱ Diskutera i gruppen vilka för och nackdelar som finns med att resa med tĂ„g?
‱ Exempel: Fördel Ă€r att det Ă€r bra för miljön. Man fĂ„r se mycket av landskapet. NattĂ„g Ă€r smidigt. Nackdel Ă€r att det kan vara dyrare Ă€n flyg och ibland Ă€r det mycket byten.
‱ Ta reda pĂ„ hur lĂ„ngt det Ă€r praktiskt möjligt att resa med flyg idag? Diskutera vilka för och nackdelar finns?
‱ Exempel: Fördel Ă€r att det Ă€r snabbt och ofta billigt. Det Ă€r enkelt att boka. Nackdel Ă€r de stora utslĂ€ppen. Och att man inte fĂ„r ta med sĂ„ mycket bagage.

Avslutning

Avsluta hela övningen med en gemensam diskussion. Via elevernas svar har ni fÄtt fram idéer pÄ vart det gÄr att resa med tÄg och bil istÀllet för flyg

Centralt innehĂ„ll i Ă€mnen Ă„k 4–6 (LGR 22)

Geografi Geografi

  • Utveckla förmĂ„ga att utifrĂ„n geografiska frĂ„gor beskriva och analysera omvĂ€rlden med hjĂ€lp av geografins metoder och verktyg.

Centralt innehÄll:

  • Digitala och analoga kartor och deras uppbyggnad med gradnĂ€t, fĂ€rger, symboler och skala. Topografiska och tematiska kartor

Matematik Matematik

  • Utveckla förmĂ„ga att anvĂ€nda matematikens uttrycksformer för att samtala om och redogöra för frĂ„gestĂ€llningar, berĂ€kningar och slutsatser.

Centralt innehÄll:

  • Metoder för berĂ€kningar med naturliga tal och enkla tal i brĂ„k- och decimalform vid överslagsrĂ€kning, huvudrĂ€kning och skriftlig berĂ€kning. AnvĂ€ndning av digitala verktyg vid berĂ€kningar.
  • Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och berĂ€kningar.
  • JĂ€mförelse, uppskattning och mĂ€tning av lĂ€ngd, area, massa, volym, tid och vinkel med standardiserade mĂ„ttenheter samt enhetsbyten i samband med detta.

Svenska och svenska som andrasprÄk Svenska och svenska som andrasprÄk

  • Utveckla förmĂ„ga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja sprĂ„kliga strukturer och följa sprĂ„kliga normer.

Centralt innehÄll:

  • Muntliga presentationer och muntligt berĂ€ttande för olika mottagare. Disposition med inledning, innehĂ„ll och avslutning. Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjĂ€lpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppssprĂ„k kan pĂ„verka en presentation.