PĂ„ Egna Ben PĂ„ Egna Ben

HÄllbar utveckling

🟱 Kritiskt tĂ€nkande

Den hÀr övningen handlar om att med utgÄngspunkt frÄn sig sjÀlv analysera och tÀnka kring vad som sÀgs och skrivs om olika hÄllbarhetsproblem i samhÀllet.

Syftet Àr att eleverna ska lÀra sig att förstÄ hur information frÄn olika medier kan vinklas beroende pÄ vem som Àr avsÀndare, samt formulera egna Äsikter. De fÄr Àven öva pÄ att söka och sortera information frÄn internet.

Övningen krĂ€ver tillgĂ„ng till datorer och internet.

pastaenden_kritisttankande

Genomförande

Eleverna arbeta tvÄ och tvÄ. Varje par fÄr ett pÄstÄende. De fÄr arbeta med pÄstÄendet i 20 minuter.

De ska hitta en kÀlla pÄ internet som talar för eller emot pÄstÄendet, och komma fram till ifall de sjÀlva tror att pÄstÄendet stÀmmer eller inte.

De ska sedan i korthet redogöra för klassen vad de har kommit fram till. StÀll frÄgorna till eleverna:

  • Vad tĂ€nker ni nĂ€r ni lĂ€ser pĂ„stĂ„endet?
  • HĂ„ller ni med? Varför? Varför inte?

Tillförlitlig information?
Informera eleverna innan de kör igÄng att det inte Àr frÄgan om att finna det absolut rÀtta svaret, men att de noga skall fundera igenom sina Äsikter och försöka grunda det pÄ nÄgot de anser vara tillförlitligt. Diskutera vad ordet tillförlitligt betyder med eleverna och vad de kan göra för att hitta tillförlitlig information pÄ nÀtet.

Centralt innehĂ„ll i Ă€mnen Ă„k 4–6 (LGR 22)

SamhÀllskunskap SamhÀllskunskap

  • Utveckla kunskaper om sociala, ekonomiska, politiska, rĂ€ttsliga och mediala förhĂ„llanden och strukturer i samhĂ€llet, och förmĂ„ga att analysera samhĂ€llsfrĂ„gor ur olika perspektiv och kritiskt granska hur de framstĂ€lls i olika kĂ€llor.

Centralt innehÄll:

  • Mediernas roll som informationsspridare, opinionsbildare och granskare av samhĂ€llets makthavare samt som underhĂ„llare.
  • Hur budskap, avsĂ€ndare och syfte kan urskiljas och granskas med ett kĂ€llkritiskt förhĂ„llningssĂ€tt i sĂ„vĂ€l digitala medier som i andra typer av kĂ€llor som rör samhĂ€llsfrĂ„gor.

Svenska och svenska som andrasprÄk Svenska och svenska som andrasprÄk

  • Utveckla förmĂ„ga att söka information frĂ„n olika kĂ€llor och vĂ€rdera dessa, och kunskaper om sprĂ„k och sprĂ„kbruk i Sverige och Norden.

Centralt innehÄll:

  • Informationssökning i nĂ„gra olika medier och kĂ€llor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och i söktjĂ€nster pĂ„ internet.
  • Hur man jĂ€mför kĂ€llor och prövar deras tillförlitlighet med ett kĂ€llkritiskt förhĂ„llningssĂ€tt.