đą Kritiskt tĂ€nkande
Den hÀr övningen handlar om att med utgÄngspunkt frÄn sig sjÀlv analysera och tÀnka kring vad som sÀgs och skrivs om olika hÄllbarhetsproblem i samhÀllet.
Syftet Àr att eleverna ska lÀra sig att förstÄ hur information frÄn olika medier kan vinklas beroende pÄ vem som Àr avsÀndare, samt formulera egna Äsikter. De fÄr Àven öva pÄ att söka och sortera information frÄn internet.
Ăvningen krĂ€ver tillgĂ„ng till datorer och internet.
Genomförande
Eleverna arbeta tvÄ och tvÄ. Varje par fÄr ett pÄstÄende. De fÄr arbeta med pÄstÄendet i 20 minuter.
De ska hitta en kÀlla pÄ internet som talar för eller emot pÄstÄendet, och komma fram till ifall de sjÀlva tror att pÄstÄendet stÀmmer eller inte.
De ska sedan i korthet redogöra för klassen vad de har kommit fram till. StÀll frÄgorna till eleverna:
- Vad tÀnker ni nÀr ni lÀser pÄstÄendet?
- HÄller ni med? Varför? Varför inte?
Tillförlitlig information?
Informera eleverna innan de kör igÄng att det inte Àr frÄgan om att finna det absolut rÀtta svaret, men att de noga skall fundera igenom sina Äsikter och försöka grunda det pÄ nÄgot de anser vara tillförlitligt. Diskutera vad ordet tillförlitligt betyder med eleverna och vad de kan göra för att hitta tillförlitlig information pÄ nÀtet.