PĂ„ Egna Ben PĂ„ Egna Ben

TrafiksÀkerhet

🟱 Koncentration och stabilitet för trafiksĂ€kerhet

De hĂ€r övningarna gĂ„r ut pĂ„ att eleverna ska öva pĂ„ sin balans/stabilitet och koncentration. NĂ„got som man behöver trĂ€na pĂ„ för att bli en trafiksĂ€ker cyklist. Övningarna kan göras nĂ€r som helst under skoldagen, som en mikropaus mitt i ett lektionspass, som en slags ”brainbreak”. VĂ€lj en utav övningarna att göra varje dag, eller variera dag för dag. Gör övningarna i 10 minuter varje dag. Dela gĂ€rna upp och gör 2×5 minuter under skoldagen.

Balans-paus i klassrummet 1

Eleverna placerar den ena foten framför den andra pÄ en rak linje. Vrid huvudet frÄn höger till vÀnster, upprepa 10 gÄnger. Àr det lÀtt, prova att blunda och gör samma vridning.

Bilda nu ett snirklande led runt om i klassrummet. Be eleverna stĂ€lla sig efter varandra med lite mellanrum emellan sig. Eleverna placerar Ă„ter den ena foten framför den andra i en rak linje. Eleven som stĂ„r sist, ska skicka en bok framĂ„t i ledet, För att kunna ta emot och skicka boken vidare mĂ„ste eleverna vrida överkroppen. Ingen elev fĂ„r ”tappa balansen” och flytta nĂ„gon fot under rundan. Första gĂ„ngen handlar det om att boken ska hela vĂ€gen frĂ„n första till sista personen i ringen/ledet, utan att nĂ„gon flyttar sina fötter
Klara eleverna detta, sĂ„ kan man göra en runda till, men ta tiden denna gĂ„ng. Sedan kan man försöka slĂ„ ett nytt ”klassbĂ€sta”.

Balans-paus i klassrummet 2

  1. Eleverna stĂ„r pĂ„ ett ben. Med andra benet och foten ska de rita 8:or i luften. Öka svĂ„righetsgraden genom att lĂ€gga hĂ€nderna i kors över kroppen, blunda eller höja foten högre upp frĂ„n golvet. Byt ben. LĂ„t eleverna hĂ„lla rĂ€kning pĂ„ hur mĂ„nga Ă„ttor de ritat med varje fot. SĂ€tt gĂ€rna pĂ„ lite musik i bakgrunden.
  2. Pendla med en fot och armar. Börja med höger fot framÄt, vÀnster arm pekar framÄt, höger arm pekar bakÄt, flytta höger fot bakÄt (utan att nudda golvet, samtidigt som höger arm pendlar framÄt och vÀnster arm pendlar bakÄt. Byt ben och gör övningen igen. (TrÀnar ocksÄ koordination)

Balans-paus i klassrummet 3

Eleverna stĂ„r pĂ„ ett ben med det andra benet böjt 90° i höften och knĂ€t. Eleverna fĂ€ller sedan framĂ„t med överkroppen samtidigt som de strĂ€cker det fria benet rakt bakĂ„t sĂ„ det blir en rak linje frĂ„n överkroppen och lĂ€ngs det fria benet. ÅtergĂ„ sedan till startpositionen, strĂ€ck upp hĂ€nderna mot luften och gĂ„ upp pĂ„ tĂ„. BehĂ„ll balansen och upprepa övningen.

Denna övning kan göras svÄrare genom att stÄ pÄ en ihopvikt handduk eller kudde.

Koncentrations-paus i klassrummet 4

Eleverna arbetar parvis, sittandes eller stÄende. VÀlj att arbeta med hÀnder eller fötter.

Eleverna sitter/stÄr parvis mitt emot varandra. Nu ska de nudda varandras högerfötter/hÀnder en gÄng. DÀrefter ska de nudda varandras vÀnsterfötter/hÀnder tvÄ gÄnger. Slutligen ska de Äterigen nudda varandras högerfötter/hÀnder, fast tre gÄnger. Nu börjar de frÄn början med 1, 2, 3.

Kör gÀrna fotrundan under en minut, ta nÄgra sekunders paus, kör fotrundan under en ny minut. Gör hela övningen i fyra minuter. Uppmuntra eleverna att försöka vara sÄ tysta som möjligt.

FörsvÄra övningen genom att först göra en runda med fötterna och sen en runda med hÀnderna. NÀr eleverna gör en likadan runda med hÀnderna kan paren stÄ med benen böjda eller pÄ ett ben. klappa ihop högerhÀnderna en gÄng, vÀnsterhÀnderna tvÄ gÄnger och slutligen högerhÀnderna tre gÄnger. Sedan reser paret sig upp och gör en fotrunda. VÀxla dÀrefter mellan fotrunda och handrunda.

Koncentration i klassrummet 5

Eleverna arbetar parvis. eleverna stÀller sig mitt emot varandra, varje elev knycklar ihop ett papper, böjer lÀtt pÄ benen och kastar pappret med höger hand samtidigt, och tar emot papperstussen med vÀnster hand.

Eleverna ska nu kasta med vĂ€nster hand och ta emot med höger hand. Övningen krĂ€ver koncentration och en hel del övning innan det fungerar full ut.

De par som fÄr klÀm pÄ övningen kan fÄ en utmaning i att ocksÄ stÄ pÄ ett ben, och kasta en papperstuss till varandra. RÀkna hur mÄnga kast de hinner i paret innan nÄgon av dem tappar balansen och mÄste sÀtta ner en fot.

Koncentration i klassrummet 6

Börja med att utse en spelledare. Första gÄngen ni gör övningen kan du som pedagog vara spelledare. Kom överens om fyra olika ljudsignaler. Exempelvis: stamp i golvet, klapp med hÀnderna, ett lÀte/rop osv. Varje signal betyder en slags rörelse. BestÀm rörelsen: ex. stamp i golvet = snurra runt, en klapp med hÀnderna = stÄ pÄ ett ben, ett lÀte/rop = hoppa jÀmfota 1 gÄng.

Alla utom spelledaren blundar och skall lyssna efter vilken signal som ges, och sedan tyst göra rörelsen. (brukar bli lite fnissigt, dÄ det Àr svÄrt att komma ihÄg vilken signal som betyder vilken rörelse)

Centralt innehĂ„ll i Ă€mnen Ă„k 4–6 (LGR 22)

Idrott och hÀlsa Idrott och hÀlsa

Rörelse

  • Sammansatta motoriska grundformer med och utan olika redskap.
  • Lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.
  • GrundlĂ€ggande trĂ€ningslĂ€ra: pulshöjande rörelser samt koordinations, styrke- och rörlighetsövningar.

HĂ€lsa och levnadsvanor

  • Samtal om upplevelser av olika aktiviteter samt vĂ€rdering av hur de pĂ„verkar den fysiska förmĂ„gan och hĂ€lsan.
  • Undersökande av möjligheter till daglig rörelse i nĂ€rmiljön.
  • SĂ€kerhet och hĂ€nsynstagande i samband med aktiviteter.