đĄ KoldioxidutslĂ€pp
Den negativa klimatpÄverkan elevernas transporter ger kommer förmodligen att minska under PÄ egna ben. Det Àr viktigt att de fÄr en förstÄelse för att deras val har betydelse för miljön.
Be alla elever i klassen fundera över hur lÄngt de har till skolan. Ta hjÀlp av en karta. Fyll i alla elevernas strÀckor pÄ tavlan sÄ att alla kan följa med.
- RÀkna tillsammans i klassen ut hur mÄnga kilometer ni gÄr, cyklar eller Äker kollektivt under en utmaningsvecka om man lÀgger ihop alla elevers strÀckor fram och tillbaka till skolan.
- BerÀtta för eleverna att ni ska anvÀnda den strÀckan som utgÄngspunkt för matematikövningar.
Placera eleverna i grupper om tre elever dÀr eleverna i gruppen ligger pÄ ungefÀr samma nivÄ. De ska helst ha tillgÄng till en minirÀknare var. Har ni inte tillgÄng till det sÄ fÄr varje grupp samsas om en minirÀknare.
- Eleverna börjar med att rÀkna ut uppgift 1 individuellt och skriver ner hur de tÀnker.
- DÀrefter jÀmför de sina svar i gruppen och försöker komma fram till ett gemensamt svar som de Àr överens om. De ska kunna redovisa dels sina individuella svar och dels ett gemensamt vilket innebÀr att de inte fÄr prata med varandra förrÀn alla har kommit fram till ett individuellt svar. Betona att det Àr processen och diskussionerna som Àr det viktiga.
- Diskutera uppgift 1 innan ni gÄr vidare till uppgift 2.
Uppgift
1. En normalstor bil slÀpper ut 0,2 kg koldioxid per kilometer (200 gram). Om ni i klassen skulle ha Äkt bil i stÀllet för att gÄ, cykla och Äka kollektivt under veckan: Hur mycket koldioxid skulle bilarna slÀppt ut dÄ?
Om du hinner kan du rÀkna ut svaret i bÄde gram och i kg.
2. TÀnk er att ni gÄr i skolan ungefÀr 35 veckor pÄ ett Är. Hur mycket koldioxid skulle bilarna slÀppt ut dÄ?
Om du hinner kan du rÀkna ut hur mycket det blir i genomsnitt för varje elev i klassen.
Diskutera elevernas resultat pÄ ovanstÄende uppgifter i helklass. LÄt eleverna i grupperna sedan diskutera följande frÄga: Vad tror ni koldioxid Àr för nÄgot och vad har koldioxid för betydelse?
Samla elevernas svar pÄ ett blÀdderblock eller pÄ tavlan och diskutera vad de vet och vad de behöver ta reda pÄ mer om. LÄt dem sedan under lektionen söka svar pÄ de frÄgor som kommit upp.
Samla och strukturera elevernas nyvunna kunskaper pÄ tavlan. Diskutera och förklara vad koldioxid Àr och se till att alla elever förstÄr att:
- Koldioxid Àr en del av luften och ska finnas dÀr.
- Koldioxid kommer ut ur din mun nÀr du andas.
- VÀxter behöver koldioxid.
- För mycket koldioxid i luften Àr inte bra.
- För mycket koldioxid i luften gör att mer solvÀrme stannar kvar runt jorden (vÀxthuseffekten1).
- Koldioxid ökar i luften till exempel nÀr man andas, eldar brasa, kör bensin- eller dieselbil.
Be eleverna Äter sÀtta sig i grupper om tre elever. Gör gÀrna om grupperna om ni tycker att eleverna behöver nya kamrater att diskutera med. De ska Äterigen fÄ en chans att tÀnka sjÀlva först innan gruppen diskuterar.
I Sverige slĂ€pper vi i genomsnitt ut 6,2 ton koldioxid per Ă„r och person. Vi i Sverige behöver minska vĂ„ra koldioxidutslĂ€pp med 75â% för att nĂ„ de mĂ„l FN har satt upp2 .
3. Det finns ungefÀr 9 miljoner mÀnniskor i Sverige. Om alla minskade sina bilresor med ____ kilometer i veckan: (bestÀm en siffra hÀr utifrÄn klassens medelstrÀcka3) Hur mycket mindre koldioxid skulle slÀppas ut dÄ pÄ en vecka/pÄ ett Är?
Om du hinner sÄ försök komma pÄ fler saker som du och din familj skulle kunna göra för att nÄ FN:s mÄl.
4. RÀcker det om alla i Sverige minskade sitt resande sÄ mycket? Hur mycket mer/mindre Àn det ni gjort under utmaningen skulle behövas?
Om du hinner sÄ försök ta reda pÄ nÄgra andra lÀnders koldioxidutslÀpp per person och Är.
Avsluta övningen med en gemensam diskussion dÀr elevernas tankar och erfarenheter tas till vara. Kombinera gÀrna övningen med faktatexterna om koldioxid och vÀxthuseffekten.
1) Se faktablad vÀxthuseffekten.
2)Â Se faktablad om koldioxid.
3) Diskutera gÀrna i klassen vad medel Àr, och hur man kan rÀkna ut det. RÀkna sedan tillsammans i klassen ut hur lÄngt ni i medeltal har gÄtt per person under en vecka.