đŽ Koldioxidbanken
Utmaningen gÄr ut pÄ att eleverna gemensamt ska lyckas sÀtta in sÄ mycket som möjligt pÄ koldioxidbanken och ta ut sÄ lite som möjligt under en vecka. (Ett lÀngre tidsintervall om man sÄ vill)
Koldioxidbanken Àr en bank som har öppet dygnet runt. All din fysiska rörelse och alla transporter till och frÄn skolan, fritidsaktiviteter, upplevelser rÀknas. GÄ hem till en kompis, cykla till trÀningen, gÄ och handla i nÀrbutiken osv. Eleverna har ett personligt koldioxidkonto pÄ koldioxidbanken dÀr de ska bokföra insÀttningar och tar uttag i form av koldioxidutslÀpp. Alla nya kunder fÄr 2 kg koldioxid insatt pÄ kontot i en vÀlkomstgÄva av banken. Kan ni fÄ ert saldo att vÀxa? AlltsÄ se till att det finns mer koldioxid insatt/sparat pÄ kontot nÀr veckan Àr över. Dessutom Àr banken mÄn om att alla deras kunder rör pÄ sig. SÄ all typ av fysisk aktivitet i 30 minuter ex. gÄ, dansa, skejta, spela fotboll, hoppa rep etc. ger en insÀttning pÄ 0,2 kg koldioxid per 30 min.
Det eleverna behöver ta reda pÄ Àr hur lÄng strÀcka de transporterar sig till de olika platserna/aktiviteterna. Det gör man med fördel genom att studera och trÀna sig pÄ att anvÀnda Google Maps.
- Be alla elever att fundera och skriva ned (listar) vad de brukar göra under en normal skolvecka. Detta ser naturligtvis olika ut för olika elever och man kanske inte vet vilken dag man kommer att hitta pÄ olika saker. Vissa saker Àr planerade, andra inte.
- Diskutera tillsammans: Vad pÄverkar vÄra val av hur vi tar oss till olika platser. MÄnga elever kanske inte fÄr gÄ eller cykla till kompisar/trÀning mm. Detta kan ha olika orsaker. Oro för skador tex.? Finns det andra lösningar som att samÄka, samcykla?
- Diskutera gemensamt i klassen olika sÀtt att spendera sin fritid och att det ser olika ut i alla familjer. Vill man besöka sina slÀktingar som befinner sig lÄngt bort Àr det kanske inte möjligt att cykla, och besöka sina slÀktingar Àr viktigt och roligt, sÄ det ska man inte prioritera bort!
Exempel elev 1:
MÄndag: skola, FotbollstrÀning
Tisdag: skola, lÀxor, kompisar
Onsdag: skola, vara hos mormor
Torsdag: skola, FotbollstrÀning
Fredag: hÀnga i skejtparken.
Lördag: chilla med familjen.
Söndag: Fotbollsmatch.
Exempel elev 2:
MÄndag: skola, spela Star Stable
Tisdag: skola, hÀnga med en kompis
Onsdag: Skola, Ridning
Torsdag: Skola, göra lÀxa, spela Star Stable
Fredag: Skola, spela Star Stable
Lördag: Äka till faster.
Söndag: tipspromenad, grilla korv.
NÀr eleverna har funderat pÄ vad de brukar göra under veckan ska de börja ta reda pÄ hur lÄng strÀcka det Àr till olika aktiviteter/kompisar, mormor, skejtpark mm.
Ha en genomgÄng pÄ hur de anvÀnder sig av Google Maps.
I Google Maps:
- VÀlj vÀgbeskrivning
- Klicka och vÀlj fÀrdmedel
- Skriv in startadress och slutadress. DÄ rÀknar Google Maps ut strÀckan mellan start och mÄl.
Ett tips Àr att titta pÄ skillnaden i strÀckan man behöver fÀrdas, beroende av fÀrdmedel. Blir strÀckan kortare om man gÄr/cyklar Àn om man Äker bil?
Eleverna tar reda pÄ hur lÄngt de har till skola, fritidsaktiviteter mm. den normala resvÀgen. Om de i vanliga fall Äker bil, rÀknas resan i de antal km som bilen skulle fÀrdas, Àven om de vÀljer att cykla eller gÄ, MEN det Àr ju positivt eftersom dÄ fÄr de sÀtta in mer pÄ sitt koldioxidkonto.
- Resa med bensin/dieselbil slÀpper ut 0,2 kg koldioxid per kilometer.
- Resa med laddhybrid-bil slÀpper ut 0,05 kg koldioxid per kilometer.
- Resa med buss/samÄkning slÀpper ut 0,05 kg koldioxid per kilometer.
- Resa med elbil slÀpper ut 0,01 kg koldioxid per kilometer.
Detta Àr ett uttag, alltsÄ det man tar ut frÄn banken.
Cyklar eller gÄr man fÄr man i stÀllet sÀtta in 0,2kg koldioxid/km. Man kan alltsÄ sÀtta in och spara koldioxid pÄ sitt konto.
Eleverna kan tex. vÀlja att resa med bil/buss och gÄ den sista biten och pÄ sÄ sÀtt spara koldioxid. Det eleverna behöver ta reda pÄ Àr de olika strÀckornas lÀngd, genom google maps, och rÀkna ut differensen mellan koldioxiduttag och insÀttning.
Ex. à ka till simhallen: Äker 3 km buss, gÄ av en hÄllplats tidigare och promenera 800 m.
Buss 3 km = uttag 3 x 0,05 = 0,15 kg koldioxid
Promenad 800 m = insÀttning 0,8 x 0,2 = 0,16 kg koldioxid
-0,15 + 0,16 = + 0,01 kg insÀttning
Efter veckan:
Summera allas koldioxid-konton. Har klassen gemensamt gÄtt plus eller minus? Om nÄgon har gÄtt minus pÄ kontot kan det ju kompenseras med att nÄgon annan har varit duktig pÄ att göra insÀttningar i banken.
Diskutera gÀrna: Hur skulle man i Sverige kunna göra det lönsamt för personer att spara koldioxid?
Göteborgs-posten: Personligt pris pÄ koldioxid
Gör gÀrna den hÀr övningen innan: KoldioxidutslÀpp