đą Klassens miljömanual
Uppdraget handlar om att eleverna gemensamt ska ta fram en miljömanual för klassen. Bra övningar att ha gjort innan ni tar er an uppdraget:
- HĂ„llbar utveckling â vĂ„rt ekologiska fotavtryck
- Miljö – VĂ€rderingsövning
Bra faktablad att ha till hands som stöd till eleverna Àr:
- HÄllbarhetsbegreppet
MiljövÀnliga handlingar
Dela in klassen i mindre grupper.
LÄt eleverna i grupper komma fram till vad som Àr typiska miljövÀnliga saker som eleverna kan göra i vardagen. De ska komma pÄ mellan tvÄ och tre handlingar per grupp. Förklara att de ska rita och förklara dessa handlingar pÄ att sÀtt sÄ att andra kan lÀra sig av dem.
Exempel pÄ vardagshandlingar kan vara att stÀnga av ljuset, att slÀnga skrÀp i papperskorgen, att cykla och att inte slÀnga mat. Det ska vara saker som eleverna sjÀlva kan göra i sin vardag.
Du och eleverna kan vÀlja olika sÀtt att förklara handlingarna;
Digitalt fotografi. Om ni har tillgÄng till mobiltelefon med kamera eller digitalkamera kan eleverna sjÀlva posera och fotografera de miljövÀnliga handlingarna. Eleverna kan antingen göra det under lektionen eller under dagen, om de till exempel vill fotografera pÄ olika platser pÄ skolan.
Teckna en beskrivning av handlingarna. De kan antingen teckna en person som gör handlingarna, eller pÄ andra sÀtt med pilar och förklarande text skriva vad det Àr för handling.
Tips!
Samla alla handlingar i ett hÀfte som eleverna kan behÄlla, som blir deras gemensamma miljömanual.