Klassens miljömanual
Uppdraget handlar om att eleverna gemensamt ska ta fram en miljömanual för klassen. Bra övningar att ha gjort innan ni tar er an uppdraget:
- Hållbar utveckling – vårt ekologiska fotavtryck
- Miljö – Värderingsövning
Bra faktablad att ha till hands som stöd till eleverna är:
- Hållbarhetsbegreppet
Miljövänliga handlingar
Dela in klassen i mindre grupper.
Låt eleverna i grupper komma fram till vad som är typiska miljövänliga saker som eleverna kan göra i vardagen. De ska komma på mellan två och tre handlingar per grupp. Förklara att de ska rita och förklara dessa handlingar på att sätt så att andra kan lära sig av dem.
Exempel på vardagshandlingar kan vara att stänga av ljuset, att slänga skräp i papperskorgen, att cykla och att inte slänga mat. Det ska vara saker som eleverna själva kan göra i sin vardag.
Du och eleverna kan välja olika sätt att förklara handlingarna;
Digitalt fotografi. Om ni har tillgång till mobiltelefon med kamera eller digitalkamera kan eleverna själva posera och fotografera de miljövänliga handlingarna. Eleverna kan antingen göra det under lektionen eller under dagen, om de till exempel vill fotografera på olika platser på skolan.
Teckna en beskrivning av handlingarna. De kan antingen teckna en person som gör handlingarna, eller på andra sätt med pilar och förklarande text skriva vad det är för handling.
Tips!
Samla alla handlingar i ett häfte som eleverna kan behålla, som blir deras gemensamma miljömanual.