PĂ„ Egna Ben PĂ„ Egna Ben

Uppdrag

🟱 Klassens miljömanual

Uppdraget handlar om att eleverna gemensamt ska ta fram en miljömanual för klassen. Bra övningar att ha gjort innan ni tar er an uppdraget:

  • HĂ„llbar utveckling – vĂ„rt ekologiska fotavtryck
  • Miljö – VĂ€rderingsövning

Bra faktablad att ha till hands som stöd till eleverna Àr:

  • HĂ„llbarhetsbegreppet

MiljövÀnliga handlingar

Dela in klassen i mindre grupper.

LÄt eleverna i grupper komma fram till vad som Àr typiska miljövÀnliga saker som eleverna kan göra i vardagen. De ska komma pÄ mellan tvÄ och tre handlingar per grupp. Förklara att de ska rita och förklara dessa handlingar pÄ att sÀtt sÄ att andra kan lÀra sig av dem.
Exempel pÄ vardagshandlingar kan vara att stÀnga av ljuset, att slÀnga skrÀp i papperskorgen, att cykla och att inte slÀnga mat. Det ska vara saker som eleverna sjÀlva kan göra i sin vardag.

Du och eleverna kan vÀlja olika sÀtt att förklara handlingarna;

Digitalt fotografi. Om ni har tillgÄng till mobiltelefon med kamera eller digitalkamera kan eleverna sjÀlva posera och fotografera de miljövÀnliga handlingarna. Eleverna kan antingen göra det under lektionen eller under dagen, om de till exempel vill fotografera pÄ olika platser pÄ skolan.

Teckna en beskrivning av handlingarna. De kan antingen teckna en person som gör handlingarna, eller pÄ andra sÀtt med pilar och förklarande text skriva vad det Àr för handling.

Tips!

Samla alla handlingar i ett hÀfte som eleverna kan behÄlla, som blir deras gemensamma miljömanual.

Centralt innehĂ„ll i Ă€mnen Ă„k 4–6 (LGR 22)

Bild Bild

  • utveckla förmĂ„ga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.

Centralt innehÄll:

  • FramstĂ€llning av berĂ€ttande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.
  • Teckning, mĂ„leri, tryck och tredimensionellt arbete.
  • Hur bilder pĂ„verkar och förmedlar budskap. Ord och begrepp för att kunna samtala om bilders innehĂ„ll, uttryck och funktioner.

Biologi Biologi

  • Utveckla kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och mĂ€nniskokroppen.

Centralt innehÄll:

  • MĂ€nniskans beroende av och pĂ„verkan pĂ„ naturen med koppling till naturbruk, hĂ„llbar utveckling och ekosystemtjĂ€nster. Naturen som resurs och vĂ„rt ansvar nĂ€r vi nyttjar den.

Geografi Geografi

  • Utveckla kunskaper om miljö- och utvecklingsfrĂ„gor utifrĂ„n ekologiska, sociala och ekonomiska perspektiv pĂ„ hĂ„llbar utveckling.

Centralt innehÄll:

  • Hur val och prioriteringar pĂ„ individ- och samhĂ€llsnivĂ„ kan pĂ„verka miljön och frĂ€mja hĂ„llbar utveckling.

Hem- och konsumentkunskap Hem- och konsumentkunskap

  • Utveckla förmĂ„ga att vĂ€rdera val och handlingar som förekommer i ett hem utifrĂ„n hur de pĂ„verkar hĂ€lsa, ekonomi och miljö.

Centralt innehÄll:

  • ResurshushĂ„llning av livsmedel och andra förbrukningsvaror i hemmet. Återvinning i hemmet och i nĂ€romrĂ„det och hur den fungerar.