đĄ Hur mĂ„r du?
För att kunna avgöra om projektet har bidragit till bÀttre allmÀnhÀlsa bland eleverna kan ni lÄta eleverna dokumentera hur de mÄr under de veckor som projektet pÄgÄr. Syftet kan ocksÄ vara att göra eleverna medvetna om att det finns mÄnga faktorer som pÄverkar hur de mÄr.
Instruktion till eleverna
Under de veckor som ni deltar i PÄ egna ben ska du fylla i hur mycket du sover, hur mycket du Àter och hur du mÄr. NÀr projektet Àr över sÄ kommer ni i klassen att rÀkna samman alla elevers resultat för att se om det Àr nÄgon skillnad pÄ hur ni i klassen mÄr före och efter projektet. Fyll i varje dag innan du gÄr hem frÄn skolan.
Vecka 1 | MÄndag | Tisdag | Onsdag | Torsdag | Fredag |
---|---|---|---|---|---|
Sömn timmar | <6 6â8 >8 |
<6 6â8 >8 |
<6 6â8 >8 |
<6 6â8 >8 |
<6 6â8 >8 |
Hur mycket Ät du till frukost? | Lite Normalt Mycket |
Lite Normalt Mycket |
Lite Normalt Mycket |
Lite Normalt Mycket |
Lite Normalt Mycket |
Hur mycket Ät du till lunch? | Lite Normalt Mycket |
Lite Normalt Mycket |
Lite Normalt Mycket |
Lite Normalt Mycket |
Lite Normalt Mycket |
SĂ„ hĂ€r mĂ„r jag idag | đ đ đ |
đ đ đ |
đ đ đ |
đ đ đ |
đ đ đ |
NÀr fem veckor har gÄtt samlar ni in alla elevbladen anonymt. VÀlj om ni som lÀrare vill rÀkna samman resultaten eller om ni vill blanda och dela ut dem igen sÄ varje elev fÄr ett blad som de rÀknar samman. Man kan max fÄ 12 poÀng pÄ en dag.
AnvÀnd gÀrna ExcelformulÀret sÄ fÄr ni medelvÀrde och ett diagram klart sÄ fort ni matat in elevernas vÀrde. Den innehÄller formler som gör att medelvÀrde och diagram skapas allt eftersom du matar in elevernas vÀrde. Allt du behöver göra Àr att klicka i rÀtt ruta och skriva in rÀtt siffra. PÄ sÄ sÀtt kan ni följa hur elevernas allmÀnhÀlsa sett ut under projektet och ocksÄ diskutera med eleverna hur de tror att projektet kan ha bidragit till resultaten.
<6 | 1 poÀng |
6â8 | 2 poĂ€ng |
>8 | 3 poÀng |
Lite | 1 poÀng |
Normalt | 2 poÀng |
Mycket | 3 poÀng |
đ | 1 poĂ€ng |
đ | 2 poĂ€ng |
đ | 3 poĂ€ng |