På Egna Ben På Egna Ben

Hälsa

Hur mår du?

För att kunna avgöra om projektet har bidragit till bättre allmänhälsa bland eleverna kan ni låta eleverna dokumentera hur de mår under de veckor som projektet pågår. Syftet kan också vara att göra eleverna medvetna om att det finns många faktorer som påverkar hur de mår.

Instruktion till eleverna

Under de veckor som ni deltar i På egna ben ska du fylla i hur mycket du sover, hur mycket du äter och hur du mår. När projektet är över så kommer ni i klassen att räkna samman alla elevers resultat för att se om det är någon skillnad på hur ni i klassen mår före och efter projektet. Fyll i varje dag innan du går hem från skolan.

Vecka 1 Måndag Tisdag Onsdag Torsdag Fredag
Sömn timmar <6
6–8
>8
<6
6–8
>8
<6
6–8
>8
<6
6–8
>8
<6
6–8
>8
Hur mycket åt du till frukost? Lite
Normalt
Mycket
Lite
Normalt
Mycket
Lite
Normalt
Mycket
Lite
Normalt
Mycket
Lite
Normalt
Mycket
Hur mycket åt du till lunch? Lite
Normalt
Mycket
Lite
Normalt
Mycket
Lite
Normalt
Mycket
Lite
Normalt
Mycket
Lite
Normalt
Mycket
Så här mår jag idag 🙁
😐
🙂
🙁
😐
🙂
🙁
😐
🙂
🙁
😐
🙂
🙁
😐
🙂

När fem veckor har gått samlar ni in alla elevbladen anonymt. Välj om ni som lärare vill räkna samman resultaten eller om ni vill blanda och dela ut dem igen så varje elev får ett blad som de räknar samman. Man kan max få 12 poäng på en dag.

Använd gärna Excelformuläret så får ni medelvärde och ett diagram klart så fort ni matat in elevernas värde. Den innehåller formler som gör att medelvärde och diagram skapas allt eftersom du matar in elevernas värde. Allt du behöver göra är att klicka i rätt ruta och skriva in rätt siffra. På så sätt kan ni följa hur elevernas allmänhälsa sett ut under projektet och också diskutera med eleverna hur de tror att projektet kan ha bidragit till resultaten.

<6 1 poäng
6–8 2 poäng
>8 3 poäng
Lite 1 poäng
Normalt 2 poäng
Mycket 3 poäng
🙁 1 poäng
😐 2 poäng
🙂 3 poäng

Centralt innehåll i ämnen åk 4–6 (LGR 11)

Biologi Biologi

  • Utveckla förmåga att använda biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör miljö och hälsa.
  • Utveckla kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och människokroppen.

Centralt innehåll:

  • Några vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av levnadsförhållanden, kost, sömn, hygien, motion och beroendeframkallande medel.

Matematik Matematik

  • Utveckla förmåga att använda matematikens uttrycksformer för att samtala om och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.

Centralt innehåll:

  • Metoder för beräkningar med naturliga tal och enkla tal i bråk- och decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning och skriftlig beräkning. Användning av digitala verktyg vid beräkningar.
  • Tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg. Tolkning av data i tabeller och diagram.