PĂ„ Egna Ben PĂ„ Egna Ben

HĂ€lsa

🟡 Hur mĂ„r du?

För att kunna avgöra om projektet har bidragit till bÀttre allmÀnhÀlsa bland eleverna kan ni lÄta eleverna dokumentera hur de mÄr under de veckor som projektet pÄgÄr. Syftet kan ocksÄ vara att göra eleverna medvetna om att det finns mÄnga faktorer som pÄverkar hur de mÄr.

Instruktion till eleverna

Under de veckor som ni deltar i PÄ egna ben ska du fylla i hur mycket du sover, hur mycket du Àter och hur du mÄr. NÀr projektet Àr över sÄ kommer ni i klassen att rÀkna samman alla elevers resultat för att se om det Àr nÄgon skillnad pÄ hur ni i klassen mÄr före och efter projektet. Fyll i varje dag innan du gÄr hem frÄn skolan.

Vecka 1 MÄndag Tisdag Onsdag Torsdag Fredag
Sömn timmar <6
6–8
>8
<6
6–8
>8
<6
6–8
>8
<6
6–8
>8
<6
6–8
>8
Hur mycket Ät du till frukost? Lite
Normalt
Mycket
Lite
Normalt
Mycket
Lite
Normalt
Mycket
Lite
Normalt
Mycket
Lite
Normalt
Mycket
Hur mycket Ät du till lunch? Lite
Normalt
Mycket
Lite
Normalt
Mycket
Lite
Normalt
Mycket
Lite
Normalt
Mycket
Lite
Normalt
Mycket
SĂ„ hĂ€r mĂ„r jag idag 🙁
😐
🙂
🙁
😐
🙂
🙁
😐
🙂
🙁
😐
🙂
🙁
😐
🙂

NÀr fem veckor har gÄtt samlar ni in alla elevbladen anonymt. VÀlj om ni som lÀrare vill rÀkna samman resultaten eller om ni vill blanda och dela ut dem igen sÄ varje elev fÄr ett blad som de rÀknar samman. Man kan max fÄ 12 poÀng pÄ en dag.

AnvÀnd gÀrna ExcelformulÀret sÄ fÄr ni medelvÀrde och ett diagram klart sÄ fort ni matat in elevernas vÀrde. Den innehÄller formler som gör att medelvÀrde och diagram skapas allt eftersom du matar in elevernas vÀrde. Allt du behöver göra Àr att klicka i rÀtt ruta och skriva in rÀtt siffra. PÄ sÄ sÀtt kan ni följa hur elevernas allmÀnhÀlsa sett ut under projektet och ocksÄ diskutera med eleverna hur de tror att projektet kan ha bidragit till resultaten.

<6 1 poÀng
6–8 2 poĂ€ng
>8 3 poÀng
Lite 1 poÀng
Normalt 2 poÀng
Mycket 3 poÀng
🙁 1 poĂ€ng
😐 2 poĂ€ng
🙂 3 poĂ€ng

Centralt innehĂ„ll i Ă€mnen Ă„k 4–6 (LGR 22)

Biologi Biologi

  • Utveckla förmĂ„ga att anvĂ€nda biologi för att granska information, kommunicera och ta stĂ€llning i frĂ„gor som rör miljö och hĂ€lsa.
  • Utveckla kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och mĂ€nniskokroppen.

Centralt innehÄll:

  • NĂ„gra vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Hur den psykiska och fysiska hĂ€lsan pĂ„verkas av levnadsförhĂ„llanden, kost, sömn, hygien, motion och beroendeframkallande medel.

Matematik Matematik

  • Utveckla förmĂ„ga att anvĂ€nda matematikens uttrycksformer för att samtala om och redogöra för frĂ„gestĂ€llningar, berĂ€kningar och slutsatser.

Centralt innehÄll:

  • Metoder för berĂ€kningar med naturliga tal och enkla tal i brĂ„k- och decimalform vid överslagsrĂ€kning, huvudrĂ€kning och skriftlig berĂ€kning. AnvĂ€ndning av digitala verktyg vid berĂ€kningar.
  • Tabeller och diagram för att beskriva resultat frĂ„n undersökningar, sĂ„vĂ€l med som utan digitala verktyg. Tolkning av data i tabeller och diagram.