PĂ„ Egna Ben PĂ„ Egna Ben

Övergripande

🔮 Hur kan man veta?

Hur kan man veta att nĂ„got Ă€r sant? Idag kan det vara svĂ„rt – kanske omöjligt – att skilja verklighet frĂ„n pĂ„hitt i den stora mĂ€ngd information som cirkulerar gĂ€llande hĂ€lsa och miljö pĂ„ internet. Den hĂ€r övningen ger eleverna nĂ„gra verktyg för att bli mer kĂ€llkritiska.

Börja med att frÄga eleverna hur de tror att man kan veta att nÄgot man lÀser Àr sant. Skriv upp deras förslag pÄ tavlan. Se till att följande punkter syns extra tydligt:

  • Vem Ă€r det som pĂ„stĂ„r nĂ„got i artikeln. Verkar hen vara en som vanligtvis kanmycket om Ă€mnet?
  • Vem har tagit fram fakta? Är det en forskare pĂ„ ett universitet, eller har nĂ„gonperson hittat pĂ„ det sjĂ€lv?
  • Gör en sökning pĂ„ internet, pĂ„ Google eller nĂ„gon annan sökmotor. Kommer det upp texter som sĂ€ger ungefĂ€r samma sak som det som stĂ„r i artikeln?
  • Tycker du sjĂ€lv att det som stĂ„r i artikeln verkar rimligt, alltsĂ„ att det motsvarar de erfarenheter du sjĂ€lv har sen tidigare och saker du har lĂ€rt dig tidigare?

LĂ€s och granska

Dela upp eleverna i par. Dela ut hÀlsoartiklarna frÄn elevbladet. BerÀtta att en av artiklarna innehÄller sann information och den andra falsk. Paret ska gemensamt komma överens om vilken artikel de tror Àr sann respektive falsk. Be eleverna ha ovanstÄende tips i tankarna nÀr de lÀser artiklarna. LÄt alla par presentera sina slutsatser. Avslöja nu vilken artikel som i verkligheten Àr sann/falsk och gÄ tillsammans med eleverna igenom de kÀllkritiska kommentarerna som finns i elevbladet.

Dela ut klimatartiklarna frÄn elevbladet. Paret ska pÄ samma sÀtt komma överens om vilken som Àr sann/falsk. Denna gÄng ska eleverna grundligt anvÀnda sig av de ovanstÄende tipsen. LÄt alla par presentera sina slutsatser. NÀr alla paren har presenterat sina slutsatser avslöjar du vilken artikel som Àr sann/falsk och gÄr igenom de kÀllkritiska kommentarerna.

Centralt innehĂ„ll i Ă€mnen Ă„k 4–6 (LGR 22)

Biologi Biologi

  • Utveckla förmĂ„ga att anvĂ€nda biologi för att granska information, kommunicera och ta stĂ€llning i frĂ„gor som rör miljö och hĂ€lsa.
  • Utveckla kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och mĂ€nniskokroppen.

Centralt innehÄll:

  • MĂ€nniskans beroende av och pĂ„verkan pĂ„ naturen med koppling till naturbruk, hĂ„llbar utveckling och ekosystemtjĂ€nster. Naturen som resurs och vĂ„rt ansvar nĂ€r vi nyttjar den.

Hem- och konsumentkunskap Hem- och konsumentkunskap

  • Utveckla förmĂ„ga att vĂ€rdera val och handlingar som förekommer i ett hem utifrĂ„n hur de pĂ„verkar hĂ€lsa, ekonomi och miljö.

Centralt innehÄll

  • ResurshushĂ„llning av livsmedel och andra förbrukningsvaror i hemmet. Återvinning i hemmet och i nĂ€romrĂ„det och hur den fungerar.

Kemi Kemi

  • Utveckla förmĂ„ga att anvĂ€nda kemi för att granska information, kommunicera och ta stĂ€llning i frĂ„gor som rör miljö och hĂ€lsa.
  • Utveckla kunskaper om kemins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen, i samhĂ€llet och i mĂ€nniskokroppen.

Centralt innehÄll:

  • Fotosyntes och förbrĂ€nning som exempel pĂ„ kemiska reaktioner i naturen.
  • Fossila och förnybara brĂ€nslen och deras pĂ„verkan pĂ„ klimatet.
  • Kritisk granskning och anvĂ€ndning av information som rör kemi.

SamhÀllskunskap SamhÀllskunskap

  • Utveckla förmĂ„ga att analysera samhĂ€llsfrĂ„gor ur olika perspektiv och kritiskt granska hur de framstĂ€lls i olika kĂ€llor

Centralt innehÄll

  • SamhĂ€llets behov av lagstiftning samt nĂ„gra olika lagar och pĂ„följder. Kriminalitet och möjliga konsekvenser för individ och samhĂ€lle.

Svenska och svenska som andrasprÄk Svenska och svenska som andrasprÄk

  • Utveckla förmĂ„ga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja sprĂ„kliga strukturer och följa sprĂ„kliga normer.

Centralt innehÄll:

  • Muntliga presentationer och muntligt berĂ€ttande för olika mottagare. Disposition med inledning, innehĂ„ll och avslutning. Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjĂ€lpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppssprĂ„k kan pĂ„verka en presentation.