đŽ Hur kan man veta?
Hur kan man veta att nĂ„got Ă€r sant? Idag kan det vara svĂ„rt â kanske omöjligt â att skilja verklighet frĂ„n pĂ„hitt i den stora mĂ€ngd information som cirkulerar gĂ€llande hĂ€lsa och miljö pĂ„ internet. Den hĂ€r övningen ger eleverna nĂ„gra verktyg för att bli mer kĂ€llkritiska.
Börja med att frÄga eleverna hur de tror att man kan veta att nÄgot man lÀser Àr sant. Skriv upp deras förslag pÄ tavlan. Se till att följande punkter syns extra tydligt:
- Vem Àr det som pÄstÄr nÄgot i artikeln. Verkar hen vara en som vanligtvis kanmycket om Àmnet?
- Vem har tagit fram fakta? Ăr det en forskare pĂ„ ett universitet, eller har nĂ„gonperson hittat pĂ„ det sjĂ€lv?
- Gör en sökning pÄ internet, pÄ Google eller nÄgon annan sökmotor. Kommer det upp texter som sÀger ungefÀr samma sak som det som stÄr i artikeln?
- Tycker du sjÀlv att det som stÄr i artikeln verkar rimligt, alltsÄ att det motsvarar de erfarenheter du sjÀlv har sen tidigare och saker du har lÀrt dig tidigare?
LĂ€s och granska
Dela upp eleverna i par. Dela ut hÀlsoartiklarna frÄn elevbladet. BerÀtta att en av artiklarna innehÄller sann information och den andra falsk. Paret ska gemensamt komma överens om vilken artikel de tror Àr sann respektive falsk. Be eleverna ha ovanstÄende tips i tankarna nÀr de lÀser artiklarna. LÄt alla par presentera sina slutsatser. Avslöja nu vilken artikel som i verkligheten Àr sann/falsk och gÄ tillsammans med eleverna igenom de kÀllkritiska kommentarerna som finns i elevbladet.
Dela ut klimatartiklarna frÄn elevbladet. Paret ska pÄ samma sÀtt komma överens om vilken som Àr sann/falsk. Denna gÄng ska eleverna grundligt anvÀnda sig av de ovanstÄende tipsen. LÄt alla par presentera sina slutsatser. NÀr alla paren har presenterat sina slutsatser avslöjar du vilken artikel som Àr sann/falsk och gÄr igenom de kÀllkritiska kommentarerna.