Hur får man cykla egentligen?
I den här övningen får eleverna lära sig mer om cykelregler – var man får cykla och vilken utrustning som måste finnas på cykeln.
Tips! Denna övning kan enkelt kombineras med övningen Trafikmärken.
Eleverna får i uppgift att tillsammans med en kamrat gå ut och ta en bild på en:
• Cykelbana
• Trottoar
• Väg
• Vägren
De ska också ta kort på:
• En ringklocka
• Fram- och baklysen
Varje par skriver ut bilderna och limmar fast dem på ett A3 papper. Låt eleverna förklara med text eller bild vad som gäller för cykling på de olika ställena, samt vilken utrustning som måste finnas på cykeln och varför det är så viktigt. Till hjälp får eleverna faktabladet cykelregler. Låt eventuellt eleverna få i uppdrag att förklara i ord för varandra vad som gäller på de olika ställena. Den ena kan förklara vad som gäller på cykelbana och trottoar, och andra vad som gäller på väg och vägren.