PĂ„ Egna Ben PĂ„ Egna Ben

TrafiksÀkerhet

🟡 Hur fĂ„r man cykla egentligen?

I den hĂ€r övningen fĂ„r eleverna lĂ€ra sig mer om cykelregler – var man fĂ„r cykla och vilken utrustning som mĂ„ste finnas pĂ„ cykeln.

Tips! Denna övning kan enkelt kombineras med övningen TrafikmÀrken.

Eleverna fÄr i uppgift att tillsammans med en kamrat gÄ ut och ta en bild pÄ en:

‱ Cykelbana
‱ Trottoar
‱ VĂ€g
‱ VĂ€gren

De ska ocksÄ ta kort pÄ:

‱ En ringklocka
‱ Fram- och baklysen

Varje par skriver ut bilderna och limmar fast dem pÄ ett A3 papper. LÄt eleverna förklara med text eller bild vad som gÀller för cykling pÄ de olika stÀllena, samt vilken utrustning som mÄste finnas pÄ cykeln och varför det Àr sÄ viktigt. Till hjÀlp fÄr eleverna faktabladet cykelregler. LÄt eventuellt eleverna fÄ i uppdrag att förklara i ord för varandra vad som gÀller pÄ de olika stÀllena. Den ena kan förklara vad som gÀller pÄ cykelbana och trottoar, och andra vad som gÀller pÄ vÀg och vÀgren.

Centralt innehĂ„ll i Ă€mnen Ă„k 4–6 (LGR 22)

Bild Bild

  • Utveckla förmĂ„ga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.

Centralt innehÄll:

  • FramstĂ€llning av berĂ€ttande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.

Idrott och hÀlsa Idrott och hÀlsa

  • Utveckla förmĂ„ga att planera, genomföra och vĂ€rdera olika aktiviteter utifrĂ„n hur de pĂ„verkar fysisk förmĂ„ga och hĂ€lsa.

Centralt innehÄll:

  • Att orientera sig i den nĂ€rliggande natur- och utemiljön med hjĂ€lp av kartor, sĂ„vĂ€l med som utan stöd av digitala verktyg. Kartors uppbyggnad och symboler.
  • SĂ€kerhet och hĂ€nsynstagande i samband med aktiviteter.

SamhÀllskunskap SamhÀllskunskap

  • Utveckla kunskaper om demokratiska vĂ€rden och beslutsprocesser samt om mĂ€nskliga rĂ€ttigheter.

Centralt innehÄll:

  • SamhĂ€llets behov av lagstiftning samt nĂ„gra olika lagar och pĂ„följder. Kriminalitet och möjliga konsekvenser för individ och samhĂ€lle.
  • Svenska och svenska som andrasprĂ„k Svenska och svenska som andrasprĂ„k

    • Utveckla förmĂ„ga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja sprĂ„kliga strukturer och följa sprĂ„kliga normer.

    Centralt innehÄll:

    • Muntliga presentationer och muntligt berĂ€ttande för olika mottagare. Disposition med inledning, innehĂ„ll och avslutning. Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjĂ€lpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppssprĂ„k kan pĂ„verka en presentation.