PĂ„ Egna Ben PĂ„ Egna Ben

HÄllbar utveckling

🔮 HĂ„llbar utveckling pĂ„ skolan

Denna uppgift Àr ett projektarbete dÀr eleverna undersöker möjligheten att förÀndra saker pÄ skolan och i sin nÀrhet som leder till bÀttre miljö och hÄllbar utveckling.

Syftet Àr att lÄta eleverna anvÀnda sina kunskaper om hÄllbarhet och miljö för att pÄ ett kreativt och roligt sÀtt lösa ett hÄllbarhetsrelaterat problem i den egna nÀrmiljön.

jordklot

Uppgiften Àr omfattande och kommer ta minst tre timmar att slutföra för eleverna. Det krÀvs planerings- och förberedelsearbete av dig som lÀrare för att uppgiften ska kunna genomföras till fullo.

Ett alternativ som tar mindre tid i ansprÄk, sÄ vÀl i dina förberedelser som för arbetet i klassen, Àr att endast göra uppgiftens tvÄ första steg. Eleverna missar dÄ möjligheten att presentera sina lösningar och pÄverka beslut, som en övning i demokratiskt arbete.

Förberedelser

Planering

Tala med skolans rektor, en lokal politiker eller tjÀnsteman om det finns nÄgot hÄllbarhetsrelaterat problem pÄ skolan eller i skolans nÀrhet som din klass kan fÄ i uppgift att ta fram ett lösningsförslag pÄ.

BestÀm ett omrÄde som eleverna ska arbeta med, baserat pÄ tidigare arbete och skolans förutsÀttningar. Problem som eleverna kan arbeta med kan t.ex. vara:

Kan skolan bli mer miljövÀnlig genom att minska mÀngden mat som slÀngs? Eller kan skolan anvÀnda mindre papper?

Är skolan duktig pĂ„ att kĂ€llsortera och Ă„tervinna? Kan skolan bli bĂ€ttre?

GÄr det att göra nÄgot för att minska skolans och personalens koldioxidutslÀpp? SÄ som att minska bilkörning och transporter?

Genomförande

Del 1 – 60 minuter

BerÀtta att de ska fÄ i uppgift att lösa ett problem pÄ skolan. Presentera problemet.

SÀg att ni först mÄste skaffa er en tydligare bild av vad problemet handlar om. HjÀlp eleverna att komma fram till vad problemet innebÀr för skolan och för omvÀrlden. Ett bra sÀtt kan vara att rita en tankekarta pÄ tavlan och fylla pÄ allt eftersom ni kommer pÄ fler saker.

Sedan ska eleverna arbeta i grupper för att ta fram lösningsförslag som de skall presentera för sina klasskompisar. De fĂ„r arbeta med text och bild för att visa sitt förslag. Till sin hjĂ€lp har de allt material som finns tillgĂ€ngligt för övningen, se ”Utrustning som krĂ€vs”.

Tips! Du kan lÄta eleverna anvÀnda andra tekniker och uttryckssÀtt för att presentera och förklara sitt förslag. SÄ lÀnge resultatet gÄr att visa upp.Bara kreativiteten sÀtter grÀnser!

 

Del 2 – 60 minuter

I denna del fÄr eleverna bÄde öva pÄ att kritiskt granska och bedöma sitt eget och andras arbete.

Dela in klassen i nya grupper – inte med samma medlemmar som i del 1 – och placera ut grupperna vid de olika lösningsförslagen. Se till att Ă„tminstone en medlem ur den ursprungliga gruppen Ă€r med vid ”sitt” lösningsförslag.

SÀg till grupperna att deras uppdrag Àr att granska förslaget ur hÄllbarhetssynpunkt. Löser det problemet bÄde pÄ kort och lÄng sikt? Tar lösningen hÀnsyn till bÄde miljö, mÀnniskor och ekonomi?

Efter att de har kommit fram till vad de tycker om lösningen ska de nya grupperna presentera vad de tycker om lösningsförslaget för hela klassen.

NÀr alla förslag har blivit presenterade röstar klassen om vilken grupp som skall presentera sitt förslag som klassens slutgiltliga lösningsförslag.

 

Del 3 – slutmĂ„let

Gruppen fÄr presentera sitt förslag i lÀmpligt sammanhang.

Diskutera i god tid tillsammans med eleverna igenom hur de vill presentera sin lösning. Ge dem god tid att förbereda sig, sÄ att de kan kÀnna sig stolta över det de presenterar.

Tips! Ring gÀrna lokalpressen och be dem intervjua eleverna samt rektorn, politikern eller tjÀnstemannen som mottar det fÀrdiga förslaget frÄn eleverna.

Centralt innehĂ„ll i Ă€mnen Ă„k 4–6 (LGR 22)

Biologi Biologi

  • Utveckla förmĂ„ga att anvĂ€nda biologi för att granska information, kommunicera och ta stĂ€llning i frĂ„gor som rör miljö och hĂ€lsa.

Centralt innehÄll:

  • MĂ€nniskans beroende av och pĂ„verkan pĂ„ naturen med koppling till naturbruk, hĂ„llbar utveckling och ekosystemtjĂ€nster. Naturen som resurs och vĂ„rt ansvar nĂ€r vi nyttjar den.

Geografi Geografi

  • Utveckla kunskaper om geografiska förhĂ„llanden och mönster samt om hur naturens processer och mĂ€nniskors verksamheter formar och förĂ€ndrar landskap och livsmiljöer i olika delar av vĂ€rlden.

Centralt innehÄll:

  • Hur val och prioriteringar pĂ„ individ- och samhĂ€llsnivĂ„ kan pĂ„verka miljön och frĂ€mja hĂ„llbar utveckling.

Hem- och konsumentkunskap Hem- och konsumentkunskap

  • Utveckla förmĂ„ga att vĂ€rdera val och handlingar som förekommer i ett hem utifrĂ„n hur de pĂ„verkar hĂ€lsa, ekonomi och miljö.

Centralt innehÄll:

  • ResurshushĂ„llning av livsmedel och andra förbrukningsvaror i hemmet. Återvinning i hemmet och i nĂ€romrĂ„det och hur den fungerar.

SamhÀllskunskap SamhÀllskunskap

  • Utveckla kunskaper om demokratiska vĂ€rden och beslutsprocesser samt om mĂ€nskliga rĂ€ttigheter.

Centralt innehÄll:

  • Vad demokrati Ă€r och hur demokratiska beslut fattas. Hur individer och grupper kan pĂ„verka beslut, genom att rösta i allmĂ€nna val och till exempel genom elevrĂ„d i skolan eller genom att skapa opinion i sociala medier.