đą Framtidskampanjen
Det Àr ett faktum att vuxna ibland behöver lÀra sig en lÀxa. Den hÀr uppgiften handlar om att ta fram en kampanj om förÀndrat beteende som riktar sig frÀmst till vuxna. I fokus stÄr hÄllbarhet och trafiksÀkerhet. Bra övningar att ha gjort innan ni tar er an uppdraget:
- Ăvergripande övningar â Att motivera andra
- Ăvergripande övningar â Vad kan jag göra?
Kampanj för förÀndrat beteende
Inled med att prata om hur ord och bilder kan pÄverka oss. Prata om reklam och information. FrÄga eleverna vad som pÄverkar dem sÀrskilt starkt och vad de tror pÄverkar mÀnniskor i allmÀnhet.
Uppgiften gÄr ut pÄ att eleverna ska rita en affisch som innehÄller bÄde fakta och teckningar. Affischen ska handla om en sak de vill pÄverka, och rikta sig till vuxna. De kan anvÀnda sig av bÄde digitala hjÀlpmedel och papper, pennor och mÄlarfÀrg.
Exempel pÄ beteendeförÀndringar kan vara
- Varför bÄde du sjÀlv och naturen mÄr bra att att du cyklar istÀllet för kör bil
- Varför det Àr viktigt att anvÀnda cykelhjÀlm
- Varför det Àr viktigt att inte köra för fort, dÄ man kan skada cyklister och fotgÀngare (som ju Àr med miljövÀnliga) och dessutom anvÀnder mer bensin Àn om man kör lÄngsamt
Om möjlighet finns
Affischerna kan ni sÀtta upp i gemensamma utrymmen i skolan sÄsom matsal, entre eller liknande dÀr mÄnga vuxna passerar.
Det kan finns andra offentliga platser dÀr ni under en begrÀnsad tid kan fÄ möjlighet visa elevernas kampanjaffischer sÄsom kommunhus eller stadsdelskontor.