PĂ„ Egna Ben PĂ„ Egna Ben

Uppdrag

🟱 Framtidskampanjen

Det Àr ett faktum att vuxna ibland behöver lÀra sig en lÀxa. Den hÀr uppgiften handlar om att ta fram en kampanj om förÀndrat beteende som riktar sig frÀmst till vuxna. I fokus stÄr hÄllbarhet och trafiksÀkerhet. Bra övningar att ha gjort innan ni tar er an uppdraget:

  • Övergripande övningar – Att motivera andra
  • Övergripande övningar – Vad kan jag göra?

Kampanj för förÀndrat beteende

Inled med att prata om hur ord och bilder kan pÄverka oss. Prata om reklam och information. FrÄga eleverna vad som pÄverkar dem sÀrskilt starkt och vad de tror pÄverkar mÀnniskor i allmÀnhet.

Uppgiften gÄr ut pÄ att eleverna ska rita en affisch som innehÄller bÄde fakta och teckningar. Affischen ska handla om en sak de vill pÄverka, och rikta sig till vuxna. De kan anvÀnda sig av bÄde digitala hjÀlpmedel och papper, pennor och mÄlarfÀrg.

Exempel pÄ beteendeförÀndringar kan vara

  • Varför bĂ„de du sjĂ€lv och naturen mĂ„r bra att att du cyklar istĂ€llet för kör bil
  • Varför det Ă€r viktigt att anvĂ€nda cykelhjĂ€lm
  • Varför det Ă€r viktigt att inte köra för fort, dĂ„ man kan skada cyklister och fotgĂ€ngare (som ju Ă€r med miljövĂ€nliga) och dessutom anvĂ€nder mer bensin Ă€n om man kör lĂ„ngsamt

Om möjlighet finns

Affischerna kan ni sÀtta upp i gemensamma utrymmen i skolan sÄsom matsal, entre eller liknande dÀr mÄnga vuxna passerar.

Det kan finns andra offentliga platser dÀr ni under en begrÀnsad tid kan fÄ möjlighet visa elevernas kampanjaffischer sÄsom kommunhus eller stadsdelskontor.

Centralt innehĂ„ll i Ă€mnen Ă„k 4–6 (LGR 22)

Bild Bild

  • Utveckla förmĂ„ga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.

Centralt innehÄll:

  • FramstĂ€llning av berĂ€ttande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.
  • Teckning, mĂ„leri, tryck och tredimensionellt arbete.
  • Hur bilder pĂ„verkar och förmedlar budskap. Ord och begrepp för att kunna samtala om bilders innehĂ„ll, uttryck och funktioner.

Biologi Biologi

  • Utveckla kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och mĂ€nniskokroppen.

Centralt innehÄll:

  • MĂ€nniskans beroende av och pĂ„verkan pĂ„ naturen med koppling till naturbruk, hĂ„llbar utveckling och ekosystemtjĂ€nster. Naturen som resurs och vĂ„rt ansvar nĂ€r vi nyttjar den.
  • NĂ„gra vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Hur den psykiska och fysiska hĂ€lsan pĂ„verkas av levnadsförhĂ„llanden, kost, sömn, hygien, motion och beroendeframkallande medel.

Geografi Geografi

  • Utveckla kunskaper om geografiska förhĂ„llanden och mönster samt om hur naturens
    processer och mÀnniskors verksamheter formar och förÀndrar landskap och
    livsmiljöer i olika delar av vÀrlden

Centralt innehÄll:

  • Hur val och prioriteringar pĂ„ individ- och samhĂ€llsnivĂ„ kan pĂ„verka miljön och frĂ€mja hĂ„llbar utveckling.

Idrott och hÀlsa Idrott och hÀlsa

  • Utveckla förmĂ„ga att planera, genomföra och vĂ€rdera olika aktiviteter utifrĂ„n hur de pĂ„verkar fysisk förmĂ„ga och hĂ€lsa.

Centralt innehÄll:

  • Samtal om upplevelser av olika aktiviteter samt vĂ€rdering av hur de pĂ„verkar den fysiska förmĂ„gan och hĂ€lsan.

SamhÀllskunskap SamhÀllskunskap

  • Utveckla kunskaper om sociala, ekonomiska, politiska, rĂ€ttsliga och mediala förhĂ„llanden och strukturer i samhĂ€llet,
  • Utveckla förmĂ„ga att analysera samhĂ€llsfrĂ„gor ur olika perspektiv och kritiskt granska hur de framstĂ€lls i olika kĂ€llor.

Centralt innehÄll:

  • Mediernas roll som informationsspridare, opinionsbildare och granskare av samhĂ€llets makthavare samt som underhĂ„llare.
  • Hur budskap, avsĂ€ndare och syfte kan urskiljas och granskas med ett kĂ€llkritiskt förhĂ„llningssĂ€tt i sĂ„vĂ€l digitala medier som i andra typer av kĂ€llor som rör samhĂ€llsfrĂ„gor.