PĂ„ Egna Ben PĂ„ Egna Ben

Uppdrag

🟱 Framtidens fordon

Eleverna ska utveckla framtidens fÀrdmedel som Àr ett nytt och miljösmart sÀtt att resa pÄ. Bra övningar att ha gjort innan ni tar er an uppdraget:

  • Miljö – Vilket fordon ska man vĂ€lja?
  • Miljö – FörstĂ„ och förklara vĂ€xthuseffekten

Bra faktablad att ha till hands som stöd till eleverna Àr:

  • Miljö – Koldioxid

framtidensfordon

Hur vill du fÀrdas i framtiden?

Börja med att frÄga eleverna om olika sÀtt att ta sig till och frÄn skolan (eller jobbet). Vilket av dem föredrar de idag? Om de fick möjlighet att hitta pÄ ett nytt fÀrdsÀtt, vad skulle det vara?

FÀrdmedlet ska vara miljövÀnligt och inte slÀppa ut för mycket koldioxid.

Eleverna kan vÀlja att rita och skriva förklarande ord för hur fÀrdmedlet fungerar. Ritningen ska visa:

  • Hur fĂ€rdmedlet ser ut – gĂ€rna med höjdmĂ„tt för att förklara hur stort det skulle vara i verkligheten
  • Vilket drivmedel eller kraft som för fĂ€rdmedlet framĂ„t
  • Hur mĂ„nga personer som kan Ă„ka samtidigt

NÀr eleverna har ritat sina fÀrdmedel, be dem berÀtta kort om sitt fÀrdmedel för klassen. Klasskamraterna kan stÀlla frÄgor om det Àr nÄgot de tycker Àr otydligt.

Centralt innehĂ„ll i Ă€mnen Ă„k 4–6 (LGR 22)

Bild Bild

  • Utveckla förmĂ„ga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.

Centralt innehÄll:

  • FramstĂ€llning av berĂ€ttande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.
  • Teckning, mĂ„leri, tryck och tredimensionellt arbete.
  • Hur bilder pĂ„verkar och förmedlar budskap. Ord och begrepp för att kunna samtala om bilders innehĂ„ll, uttryck och funktioner.

Biologi Biologi

  • Utveckla förmĂ„ga att anvĂ€nda biologi för att granska information, kommunicera och ta stĂ€llning i frĂ„gor som rör miljö och hĂ€lsa.

Centralt innehÄll:

  • MĂ€nniskans beroende av och pĂ„verkan pĂ„ naturen med koppling till naturbruk, hĂ„llbar utveckling och ekosystemtjĂ€nster. Naturen som resurs och vĂ„rt ansvar nĂ€r vi nyttjar den.

Geografi Geografi

  • Utveckla kunskaper om miljö- och utvecklingsfrĂ„gor utifrĂ„n ekologiska, sociala och ekonomiska perspektiv pĂ„ hĂ„llbar utveckling.

Centralt innehÄll:

  • Hur val och prioriteringar pĂ„ individ- och samhĂ€llsnivĂ„ kan pĂ„verka miljön och frĂ€mja hĂ„llbar utveckling.

Kemi Kemi

  • Utveckla kunskaper om kemins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen, i samhĂ€llet och i mĂ€nniskokroppen.

Centralt innehÄll:

  • Fossila och förnybara brĂ€nslen och deras pĂ„verkan pĂ„ klimatet.

Teknik Teknik

  • Utveckla förmĂ„ga att reflektera över olika val av tekniska lösningar, deras konsekvenser för individen, samhĂ€llet och miljön samt hur tekniken har förĂ€ndrats över tid.

Centralt InnehÄll:

  • Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning. Konsekvenser av teknikval: olika tekniska lösningars för- och nackdelar för mĂ€nniska och miljö.