đą Framtidens fordon
Eleverna ska utveckla framtidens fÀrdmedel som Àr ett nytt och miljösmart sÀtt att resa pÄ. Bra övningar att ha gjort innan ni tar er an uppdraget:
- Miljö â Vilket fordon ska man vĂ€lja?
- Miljö â FörstĂ„ och förklara vĂ€xthuseffekten
Bra faktablad att ha till hands som stöd till eleverna Àr:
- Miljö – Koldioxid
Hur vill du fÀrdas i framtiden?
Börja med att frÄga eleverna om olika sÀtt att ta sig till och frÄn skolan (eller jobbet). Vilket av dem föredrar de idag? Om de fick möjlighet att hitta pÄ ett nytt fÀrdsÀtt, vad skulle det vara?
FÀrdmedlet ska vara miljövÀnligt och inte slÀppa ut för mycket koldioxid.
Eleverna kan vÀlja att rita och skriva förklarande ord för hur fÀrdmedlet fungerar. Ritningen ska visa:
- Hur fĂ€rdmedlet ser ut – gĂ€rna med höjdmĂ„tt för att förklara hur stort det skulle vara i verkligheten
- Vilket drivmedel eller kraft som för fÀrdmedlet framÄt
- Hur mÄnga personer som kan Äka samtidigt
NÀr eleverna har ritat sina fÀrdmedel, be dem berÀtta kort om sitt fÀrdmedel för klassen. Klasskamraterna kan stÀlla frÄgor om det Àr nÄgot de tycker Àr otydligt.