Framtidens fordon
Eleverna ska utveckla framtidens färdmedel som är ett nytt och miljösmart sätt att resa på. Bra övningar att ha gjort innan ni tar er an uppdraget:
- Miljö – Vilket fordon ska man välja?
- Miljö – Förstå och förklara växthuseffekten
Bra faktablad att ha till hands som stöd till eleverna är:
- Miljö – Koldioxid
Hur vill du färdas i framtiden?
Börja med att fråga eleverna om olika sätt att ta sig till och från skolan (eller jobbet). Vilket av dem föredrar de idag? Om de fick möjlighet att hitta på ett nytt färdsätt, vad skulle det vara?
Färdmedlet ska vara miljövänligt och inte släppa ut för mycket koldioxid.
Eleverna kan välja att rita och skriva förklarande ord för hur färdmedlet fungerar. Ritningen ska visa:
- Hur färdmedlet ser ut – gärna med höjdmått för att förklara hur stort det skulle vara i verkligheten
- Vilket drivmedel eller kraft som för färdmedlet framåt
- Hur många personer som kan åka samtidigt
När eleverna har ritat sina färdmedel, be dem berätta kort om sitt färdmedel för klassen. Klasskamraterna kan ställa frågor om det är något de tycker är otydligt.