đŽFörstĂ„ och förklara vĂ€xthuseffekten
FörstĂ„else utvecklas i samtal mellan mĂ€nniskor. Kunskap befĂ€sts nĂ€r man fĂ„r förklara för andra. Det Ă€r utgĂ„ngspunkten för den hĂ€r övningen som syftar till att eleverna ska fĂ„ en förstĂ„else för en av de mest debatterade frĂ„gorna idag – klimatförĂ€ndringen. De fĂ„r i grupper lĂ€sa in sig pĂ„ texter som de diskuterar och blir experter pĂ„ innan de ansvarar för att klasskamraterna fĂ„r del av de nyvunna kunskaperna
Del 1: Experter
Dela in klassen i grupper om fyra till fem elever. Varje grupp fÄr sÀtta sig in i en faktatext som berör klimatfrÄgan. PÄ www.paegnaben.se finns följande texter att vÀlja mellan:
- VĂ€xthuseffekten
- Koldioxid
- HÄllbarhetsbegreppet
- MarknÀra ozon
Det gör inte nÄgot om tvÄ grupper fÄr arbeta med samma text. Grupperna ska bli experter pÄ sin text.
Den första uppgiften blir att enskilt lÀsa igenom hela texten en gÄng. DÀrefter pratar man i gruppen om vad man uppfattat att texten handlar om sÄ att det ska bli lÀttare att lÀsa texten en gÄng till. DÀrefter ska varje elev lÀsa texten en gÄng till med pennan i hand och stryka under det viktigaste och skriva kommentarer i kanten.
Gruppen ska sedan försöka göra en bild över det texten handlar om pÄ ett stort ark. De kan bÄde rita och skriva ner nyckelord. Uppgiften Àr att med bildens hjÀlp kunna förklara för andra. Bilderna sÀtts upp utspridda över klassrummet.
Del 2: LÀra mer frÄn andra
Bilda tvÀrgrupper som innehÄller minst en elev frÄn varje ursprungsgrupp. TvÀrgrupperna stÀller sig vid var sin bild. Uppgiften blir att lÀra sig sÄ mycket som möjligt frÄn de andra gruppernas bilder. Den som varit med och gjort bilden förklarar vad bilden förestÀller för de andra. Bildens innehÄll diskuteras. NÀr tvÀrgruppen Àr klar med en bild gÄr den till nÀsta.
Del 3: TÀnka igenom och förklara
Varje elev ska nu sjÀlv tÀnka igenom följande frÄgor och se till att han/hon kan förklara dem med hjÀlp av bild och text. LÄt gÀrna eleverna arbeta i par.
- Vad menas med vÀxthuseffekt?
- Vad menas med förstÀrkt vÀxthuseffekt?
- Vad beror den förstÀrkta vÀxthuseffekten pÄ?
- Vad kan den klimatförÀndringen leda till?
- Vad görs i vÀrlden för att begrÀnsa klimatförÀndringen?
- Vad kan man göra som privatperson?
Varje elev tar fram ett underlag som de kan ha till hjÀlp nÀr de förklarar ovanstÄende för en vuxen. De kan rita av delar av de bilder som finns pÄ vÀggarna, skapa helt nya bilder och skriva upp nyckelord som de tycker Àr viktiga. De vÀljer sjÀlva om de vill förklara för en förÀlder, mormor, personalen pÄ fritids eller nÄgon annan. Gör klart för eleverna att ni kommer att diskutera hur redovisningarna för de vuxna har gÄtt, vilka samtal man haft och hur de vuxna reagerat nÀr de kommer tillbaka till skolan.
PÄ www.svt.se finns en mÀngd inslag nÀr det gÀller klimatförÀndringen. Om nÄgon elev har lÀttare för att ta till sig fakta genom att se pÄ en film i stÀllet för att lÀsa text kan ni ge dem nÄgra av följande inslag som underlag för övningen i stÀllet för faktatexterna ovan. ArbetsgÄngen kan dock vara den samma.
Avsluta arbetet med att diskutera de vuxnas reaktioner. Vad sÀger vuxna om klimatfrÄgan? Vad tÀnker eleverna sjÀlva nu nÀr de förhoppningsvis förstÄr vad man pratar om pÄ TV och i tidningar?