PĂ„ Egna Ben PĂ„ Egna Ben

Uppdrag

🟱 Aktivera mera

Uppdraget handlar om att eleverna ska lÀra sig vad som menas med en fysisk aktivitet och vad som hÀnder i kroppen nÀr man rör pÄ sig. Bra övningar att ha gjort innan uppdraget Àr:

  • HĂ€lsa – VĂ€rderingsövning

Faktablad som Àr bra att ha till hands Àr:

  • HĂ€lsa – Motion

Vad Àr en fysisk aktivitet?

Börja med att förklara vad som menas med en fysisk aktivitet: Det innebĂ€r att man rör pĂ„ hela kroppen – inte bara en eller ett par kroppsdelar. I mĂ„nga fall blir man ocksĂ„ anfĂ„dd – men inte alltid. Exempel pĂ„ fysiska aktivieteter Ă€r att cykla, springa, hjula, klĂ€ttra och skogsvandra.

BerÀtta att ni under denna lektion ska undersöka olika fysiska aktivieteter.

Exempel pÄ aktiviteter

Dela in eleverna i mindre grupper med tvĂ„ till tre personer i varje. Du kan antingen lĂ„ta eleverna sjĂ€lva vĂ€lja en aktivitet att skriva om, eller bestĂ€mma i förvĂ€g vilken aktivitet de olika grupperna ska arbeta med. Det ska vara aktiviteter som eleverna sjĂ€lva kan utföra – ingen sĂ€rskild anlĂ€ggning eller utrustning ska krĂ€vas.

Varje grupp ska antingen fotografera eller rita en bild som visar aktivieteten. Sedan ska de antingen i tal eller text, tillsammans med bilden, förklara vad som hÀnder i kroppen nÀr man utför aktivieteten. De fÄr gÀrna rita pilar till olika delar av ritningen eller fotografiet för att förtydliga vad de menar. FrÄgorna som eleverna ska besvara med sitt foto eller teckning Àr:

Under akvititeten…

  • Vad hĂ€nder i huvudet?
  • Vad hĂ€nder i hjĂ€rta och lungor?
  • Vad hĂ€nder i armar och ben?

NÀr grupperna Àr klara med sina bilder ska varje grupp berÀtta om sin bild för de andra i klassen. De andra eleverna kan dÄ komma med kommentarer och frÄgor.Du som lÀrare kan ocksÄ göra inspel och stÀlla frÄgor sÄsom:

  • Även om man kĂ€nner sig trött efter en aktivitet – mĂ„ste det vara dĂ„ligt? (Fysisk aktivitet trĂ€nar upp muskler och kondition)
  • Om man blir trött i kroppen, blir man alltid trött i huvudet samtidigt? (Fysisk aktivitet förbĂ€ttrar koncentrationsförmĂ„gan)

Centralt innehĂ„ll i Ă€mnen Ă„k 4–6 (LGR 22)

Bild Bild

  • utveckla förmĂ„ga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.

Centralt innehÄll

  • FramstĂ€llning av berĂ€ttande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.
  • Teckning, mĂ„leri, tryck och tredimensionellt arbete.
  • Hur bilder pĂ„verkar och förmedlar budskap. Ord och begrepp för att kunna samtala om bilders innehĂ„ll, uttryck och funktioner.

Biologi Biologi

  • Utveckla kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och mĂ€nniskokroppen.

Centralt innehÄll

  • NĂ„gra vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Hur den psykiska och fysiska hĂ€lsan pĂ„verkas av levnadsförhĂ„llanden, kost, sömn, hygien, motion och beroendeframkallande medel.

Idrott och hÀlsa Idrott och hÀlsa

  • Utveckla förmĂ„ga att planera, genomföra och vĂ€rdera olika aktiviteter utifrĂ„n hur de pĂ„verkar fysisk förmĂ„ga och hĂ€lsa.

Centralt innehÄll

  • Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika Ă„rstider.