Introduktion till övningarna i På egna ben
Denna introduktion ger dig en översikt över vilka övningar som finns och hur dessa knyter an till de övergripande målen och kursplanen i LGR 22. Vi har valt att strukturera detta material på samma vis som LGR 22, där denna introduktionstext främst fokuserar på de övergripande målen i kapitel 1 och 2 och de enskilda övningarna fokuserar på det centrala innehållet i olika ämnen.
I utmaningen ger varje genomförd övning tio poäng till klassen. Ni får poäng för max tio övningar, totalt 100 poäng, men får såklart göra hur många övningar ni vill både under och efter På egna ben-utmaningen!
Teman
Övningarna är indelade i sex olika teman:
- Trafiksäkerhet
- Miljö
- Hälsa
- Hållbar utveckling
- Övergripande
- Uppdrag
Hur du använder materialet
På egna ben handlar om miljö, hälsa och trafiksäkerhet. Syftet är att lägga en grund för sunda motions- och resvanor och skapa förutsättningar för medvetna ställningstaganden i fråga om livsstil och framtid. Övningarna tar olika lång tid men oftast en till två timmar. En del övningar kräver tillhörande faktablad som finns på samma sida som övningarna.
Koppling till skolans värdegrund och uppdrag
Materialet handlar om att finna sin plats i en global värld och skapa
förutsättningar för ett medvetet förhållningsätt beträande resvanor, trafiksäkerhet, hälsa och miljö. Arbetet med övningarna skapar nyfikenhet och förståelse för den egna närmiljön och lägger grunden för ett framtida deltagande medborgarskap.
Utdrag ur läroplan för grundskolan, förskoleklass och fritidshemmet 2022
"Skolan har i uppdrag att förmedla och förankra grundläggande värden och
främja elevernas lärande för att därigenom förbereda dem för att leva och
verka i samhället. Skolan ska förmedla de mer beständiga kunskaper som
utgör den gemensamma referensram alla i samhället behöver. Eleverna ska
kunna orientera sig och agera i en komplex verklighet med stort informationsflöde, ökad digitalisering och snabb förändringstakt. Studiefärdigheter och metoder att tillägna sig och använda ny kunskap blir därför viktiga. Det är också nödvändigt att eleverna utvecklar sin förmåga att kritiskt granska information, fakta och förhållanden och att inse konsekvenserna av olika alternativ."
Källa: Skolans uppdrag, stycke 1, sidan 7
"En viktig uppgift för skolan är att ge överblick och sammanhang. I all undervisning är det angeläget att anlägga vissa övergripande perspektiv.
Genom ett historiskt perspektiv kan eleverna utveckla en förståelse för
samtiden och en beredskap inför framtiden samt utveckla sin förmåga till
dynamiskt tänkande."
Källa: Skolans uppdrag, stycke 8, sidan 8
Övergripande mål
Materialet i utmaningen innehåller övningar där eleverna får behandla konkreta
problem, undersökningar, ställningstaganden, analyser och ämnesövergripande
uppgifter.
Normer och värden
Materialet bidrar till att uppfylla följande mål:
Skolans mål är att varje elev:
- visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett
vidare perspektiv
Källa: Lgr 22, kap 2.1 Normer och värden, sidan 11.
Kunskaper
Materialet bidrar till att uppfylla följande mål:
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:
- kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt
- kan använda sig av matematiskt tänkande för vidare studier och i vardagslivet
- kan använda kunskaper från de naturvetenskapliga, tekniska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och estetiska kunskapsområdena för vidare studier, i samhällsliv och vardagsliv
- kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt
- kan använda såväl digitala som andra verktyg och medier för kunskapssökande, informationsbearbetning, problemlösning, skapande, kommunikation och lärande
- kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga
- har fått kunskaper om samhällets lagar och normer, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar i skolan och i samhället
- har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar
utveckling - har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för
hälsan, miljön och samhället
Källa: Lgr 22, kap 2.2 Kunskaper, sidan 13.