Instruktioner
Dela in klassen i grupper om två till tre elever. Övningen går ut på att intervjua minst fem vuxna på skolan. Det kan vara lärare, kökspersonal, lokalvårdare eller vaktmästare.
Intervjufrågor
• Hur tar du dig till skolan? (bil, kollektivt, cykel, till fots)
• Hur långt har du från din bostad till skolan? (mer/mindre än tre kilometer)
Presentera resultatet
Övningen avslutas med att klassen presenterar resultatet från intervjuerna i ett stapeldiagram.
Centralt innehåll i ämnen åk 4-6 (LGR 22)
Matematik
- Utveckla förmåga att välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.
- Utveckla förmåga att formulera och lösa problem med hjälp av matematik och värdera valda strategier.
- Utveckla förmåga att föra och följa matematiska resonemang.
- Utveckla förmåga att använda matematikens uttrycksformer för att samtala om och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.
Centralt innehåll:
- Tal i procentform och deras samband med tal i bråk- och decimalform.
- Hur tal i bråk- och decimalform kan användas i vardagliga situationer.
- Metoder för beräkningar med naturliga tal och enkla tal i bråk- och decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning och skriftlig beräkning. Användning av digitala verktyg vid beräkningar.
- Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar.
- Formulering av matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situationer.
Svenska och svenska som andraspråk
- Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Centralt innehåll:
- Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Disposition med inledning, innehåll och avslutning. Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.