Instruktioner
Innan ni påbörjar den här övningen bör eleverna ha genomfört:
Kampanj för förändrat beteende
Börja med att förklara hur reklam och information kan påverka oss människor. Fråga eleverna vad som påverkar dem särskilt starkt och vad de tror påverkar människor i allmänhet.
Uppgiften går ut på att eleverna ska rita en affisch som innehåller både fakta och teckningar. Affischen ska rikta sig till vuxna och handla om en sak de vill påverka. De kan använda sig av både digitala hjälpmedel, papper, pennor och målarfärg.
Exempel på beteendeförändringar kan vara:
- Varför både människor och naturen mår bra av att vi cyklar istället för kör bil.
- Varför det är viktigt att använda cykelhjälm.
- Varför det är viktigt att inte köra för fort.
Affischera i gemensamma utrymmen
Sätt gärna upp affischerna i skolans gemensamma utrymmen som i matsalen, entrén eller andra platser där vuxna rör sig. Det kan även finns andra platser där ni under en begränsad tid kan få möjlighet visa elevernas kampanjaffischer, till exempel i kommunhuset.
Centralt innehåll i ämnen åk 4-6 (LGR 22)
Bild
- Utveckla förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
Centralt innehåll:
- Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.
- Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.
- Hur bilder påverkar och förmedlar budskap. Ord och begrepp för att kunna samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.
Biologi
- Utveckla kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och människokroppen.
Centralt innehåll:
- Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.
- Några vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av levnadsförhållanden, kost, sömn, hygien, motion och beroendeframkallande medel.
Geografi
- Utveckla kunskaper om geografiska förhållanden och mönster, samt om hur naturens processer och människors verksamheter formar och förändrar landskap och livsmiljöer i olika delar av världen.
Centralt innehåll:
- Hur val och prioriteringar på individ- och samhällsnivå kan påverka miljön och främja hållbar utveckling.
Idrott och hälsa
- Utveckla förmåga att planera, genomföra och värdera olika aktiviteter utifrån hur de påverkar fysisk förmåga och hälsa.
Centralt innehåll:
- Samtal om upplevelser av olika aktiviteter samt värdering av hur de påverkar den fysiska förmågan och hälsan.
Samhällskunskap
- Utveckla kunskaper om sociala, ekonomiska, politiska, rättsliga och mediala förhållanden och strukturer i samhället.
- Utveckla förmåga att analysera samhällsfrågor ur olika perspektiv och kritiskt granska hur de framställs i olika källor.
Centralt innehåll:
- Mediernas roll som informationsspridare, opinionsbildare och granskare av samhällets makthavare samt som underhållare.
- Hur budskap, avsändare och syfte kan urskiljas och granskas med ett källkritiskt förhållningssätt i såväl digitala medier som i andra typer av källor som rör samhällsfrågor.