Instruktioner
Innan ni påbörjar den här övningen bör eleverna ha genomfört:
Faktablad att ha till hands som stöd:
- Koldioxid
Hur vill du färdas i framtiden?
Börja med att fråga klassen om olika sätt att ta sig till och från skolan. Vilket transportsätt föredrar de idag och vad hade klassen valt om de fick hitta på ett nytt sätt att resa?
Färdmedlet ska vara miljövänligt och inte släppa ut för mycket koldioxid. Uppgiften är att rita en skiss som förklarar hur färdmedlet fungerar. Ritningen ska visa:
- Hur färdmedlet ser ut, gärna med mått för att förklara hur stort det skulle vara i verkligheten.
- Vilket drivmedel eller kraft som för färdmedlet framåt.
- Hur många personer som kan åka samtidigt.
Avsluta övningen med att låta eleverna berätta kort om sina färdmedel för klassen.
Centralt innehåll i ämnen åk 4-6 (LGR 22)
Bild
- Utveckla förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
Centralt innehåll:
- Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.
- Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.
- Hur bilder påverkar och förmedlar budskap. Ord och begrepp för att kunna samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.
Biologi
- Utveckla förmåga att använda biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör miljö och hälsa.
Centralt innehåll:
- Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.
Geografi
- Utveckla kunskaper om miljö- och utvecklingsfrågor utifrån ekologiska, sociala och ekonomiska perspektiv på hållbar utveckling.
Centralt innehåll:
- Hur val och prioriteringar på individ- och samhällsnivå kan påverka miljön och främja hållbar utveckling.
Kemi
- Utveckla kunskaper om kemins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen, i samhället och i människokroppen.
Centralt innehåll:
- Fossila och förnybara bränslen och deras påverkan på klimatet.
Teknik
- Utveckla förmåga att reflektera över olika val av tekniska lösningar, deras konsekvenser för individen, samhället och miljön samt hur tekniken har förändrats över tid.
Centralt innehåll:
- Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning. Konsekvenser av teknikval: olika tekniska lösningars för- och nackdelar för människa och miljö.