Instruktioner
Innan ni påbörjar den här övningen bör eleverna ha genomfört:
Faktablad att ha till hands som stöd:
- Motion
Vad är fysisk aktivitet?
Börja med att förklara vad som menas med fysisk aktivitet och vad det innebär. Exempel på fysiska aktivieteter är att cykla, springa, klättra eller skogsvandra. Syftet med övningen är att undersöka olika fysiska aktivieteter.
Exempel på aktiviteter
Dela in klassen i mindre grupper med två till tre elever. Låt grupperna själva välja en aktivitet att skriva om, eller bestäm i förväg vilken aktivitet de olika grupperna ska arbeta med. Det ska vara aktiviteter som går att utföra i skolans lokaler och som inte kräver särskild utrustning.
Varje grupp ska fotografera eller rita en bild som visar aktiviteten. Därefter ska de i tal eller text med bilden förklara vad som händer i kroppen när man utför aktiviteten. De får gärna rita pilar till olika delar av ritningen eller fotografiet för att förtydliga vad de menar. Frågorna som eleverna ska besvara med bilden eller teckningen är:
- Vad händer i huvudet?
- Vad händer i hjärta och lungor?
- Vad händer i armar och ben?
Övningen avslutas med att varje grupp berättar om sin bild. Som pedagog kan du göra inspel och ställa frågor som till exempel:
- Även om man känner sig trött efter en aktivitet – måste det vara dåligt?
- Om man blir trött i kroppen, blir man alltid trött i huvudet samtidigt?
Centralt innehåll i ämnen åk 4-6 (LGR 22)
Bild
- Utveckla förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
Centralt innehåll
- Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.
- Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.
- Hur bilder påverkar och förmedlar budskap. Ord och begrepp för att kunna samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.
Biologi
- Utveckla kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och människokroppen.
Centralt innehåll
- Några vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av levnadsförhållanden, kost, sömn, hygien, motion och beroendeframkallande medel.
Idrott och hälsa
- Utveckla förmåga att planera, genomföra och värdera olika aktiviteter utifrån hur de påverkar fysisk förmåga och hälsa.
Centralt innehåll
- Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.