Instruktioner
Lägg ut tre lappar med texten "ja", "nej" och "kanske". Välj ut vilka av påståendena nedan du vill använda dig av och läs upp, ett i taget. Eleverna ställer sig vid den lapp som bäst stämmer överens med deras åsikt och berättar för varandra i par hur de har tänkt. Låt även några vid varje lapp berätta hur de tänkt.
- Reflexer borde vara gratis till alla barn.
- Lag om cykelhjälm för alla.
- Alla bryter mot trafikregler ibland.
- Det är okej att gå mot röd gubbe.
- Det är för mycket bilar runt vår skola.
- Ingen under 12 år borde få cykla själv i trafiken.
- Inga mopeder på cykelbanan.
- Fart ger frihet.
- Det är skönt att gå till och från skolan.
- I trafiken känner man sig tryggast i bil.
- Det är jobbigt att vara uppmärksam i trafiken.
- Det finns trafikfarliga ställen på väg till skolan.
- Om man åker korta sträckor behövs inte bilbältet.
- Nerklottrade spårvagnar känns obehagliga.
Låt eleverna prata två och två om vilka tankar som väckts när de hört alla olika åsikter. Kanske behöver något lyftas och diskuteras i hela gruppen.
Fyra hörn
Läs upp frågorna och de olika svarsalternativen nedan. Varje hörn av rummet representerar ett alternativ. Eleven väljer hörn och berättar för någon som valt samma vad som fick han/hon att gå hit. Om någon står ensam, fråga gärna varför han/hon valt det hörnet. Fråga sedan några från varje hörn hur de tänkt.
Fråga 1
Många använder cykeln för resor i stan. Det är bra för hälsan och miljön. Vilket vore det bästa sättet för att öka säkerheten för cyklister?
1. Hastighetsbegränsning 30 km/h i hela stan.
2. Lag om cykelhjälm för alla.
3. Fler cykelbanor.
4. Öppet hörn med eget förslag.
Fråga 2
90 procent av de som skadas i allvarliga cykelolyckor och inte bär hjälm får skador för livet. Vad tror du är det främsta skälet till att man inte använder cykelhjälm?
1. Man tycker det är fult.
2. Man tycker det är obekvämt
3. Man glömmer att ta på sig hjälmen.
4. Öppet hörn med eget förslag.
Låt eleverna prata två och två om vilka tankar som väckts när de hört alla olika åsikter. Kanske behöver något lyftas och diskuteras i hela gruppen.
Centralt innehåll i ämnen åk 4-6 (LGR 22)
Idrott och hälsa
- Utveckla förmåga att agera säkert och förebygga risker i samband med rörelse, friluftsliv och utevistelser samt att simma och hantera nödsituationer på land och i vatten.
Centralt innehåll:
- Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.
Samhällskunskap
- Utveckla kunskaper om demokratiska värden och beslutsprocesser samt om mänskliga rättigheter.
Centralt innehåll:
- Samhällets behov av lagstiftning samt några olika lagar och påföljder. Kriminalitet och möjliga konsekvenser för individ och samhälle.
Svenska och svenska som andraspråk
- Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Centralt innehåll:
- Olika former av samtal. Att lyssna aktivt, ställa frågor, uttrycka tankar och känslor samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer och i samband med demokratiska beslutsprocesser.