Instruktioner
Se till att eleverna har en karta eller ett flygfoto över skolans närområde. Diskutera kartan med eleverna. Vad ser de? Vad känner de igen? Kan de hitta sitt eget hus? Sin busshållplats? Skolan?
Låt eleverna markera var på kartan de bor eller reser till skolan.
Individuell uppgift
Ge varje elev en karta i A4-format. Uppgiften är att markera sitt hus och rita in vägen man brukar ta till skolan på kartan. För att kunna se vilket färdsätt eleverna använder ritar de olika färger för olika färdsätt:
- Rött för bil
- Blått för buss eller spårvagn
- Grönt för gång
- Gult för cykel
Exempel: Om man först går till bussen blir sträckan grön. Sträckan man åker buss blir blå och sista sträckan till skolan blir grön.
Fundera kring följande frågor:
- Varför har du valt den vägen?
- Varför har du valt det färdsättet?
- Finns det några platser där du känner dig osäker? Markera platsen och förklara varför.
Gruppuppgift
Dela in eleverna i grupper om tre. Helst ska man bo nära varandra. Låt grupperna berätta om sin skolväg utifrån sina kartor och frågorna ovan.
Helklassdiskussion
Lyft gruppernas diskussioner:
- Vilket färdsätt är vanligast? Varför?
- Varför väljer man den väg man gör?
- Finns det några ställen där flera tror att det kan ske olyckor? (markera gärna på den gemensamma kartan)
- Kan man välja andra vägar?
- Om man måste välja dessa vägar – hur ska vi i så fall bete oss för att det ska bli så säkert som möjligt?
Om klassen hittar ställen där grupperna känner sig osäkra eller där det sker många tillbud eller olyckor kan ni arbeta vidare med frågan. Kanske är det en fråga som kan hänvisas till rektorn, kanske kan klassen skriva brev till trafikkontoret, eller kanske är det ett företag vars åkare är oförsiktiga. Det är viktigt att eleverna känner att de kan hitta vägar för att påverka.
Centralt innehåll i ämnen åk 4-6 (LGR 22)
Geografi
- Utveckla förmåga att utifrån geografiska frågor beskriva och analysera omvärlden med hjälp av geografins metoder och verktyg.
Centralt innehåll:
- Digitala och analoga kartor och deras uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och skala. Topografiska och tematiska kartor.
Idrott och hälsa
- Planera, praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktivteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil.
- Genomföra och anpassa utevistelser och friluftsliv efter olika förhållanden och miljöer.
Centralt innehåll:
- Att orientera i den närliggande natur-och utemiljön med hjälp av kartor. Kartors uppbyggnad och symboler.
Matematik
- Utveckla förmåga att föra och följa matematiska resonemang.
Centralt innehåll:
- Jämförelse, uppskattning och mätning av längd, area, massa, volym, tid och vinkel med standardiserade måttenheter samt enhetsbyten i samband med detta.
Svenska och svenska som andraspråk
- Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Centralt innehåll:
- Olika former av samtal. Att lyssna aktivt, ställa frågor, uttrycka tankar och känslor samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer och i samband med demokratiska beslutsprocesser.
- Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Disposition med inledning, innehåll och avslutning. Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.