Instruktioner
Be eleverna ta med sig reflexer hemifrån, gärna så varierade som möjligt (fastsydda, gamla, nya och så vidare).
Börja övningen med att diskutera:
- Hur ska man göra för att synas i mörker?
- Är det skillnad på olika reflexer?
- Vilka olika typer av reflexer finns det?
- Vad är viktigt för att en reflex ska synas bra?
Gå igenom reflexerna som klassen tagit med. Diskutera vilka ni tror är bra, mindre bra och varför. Rangordna gärna reflexerna efter hur bra ni tror att de syns.
Genomförande
Låt eleverna ta på sig reflexerna. Se till att någon har många reflexer, någon en faststydd, någon en gammal, någon en ny och någon som inte har reflex alls. Samla klassen i ett rum som går att mörklägga, till exempel gymnastiksalen. Be alla utom fyra samlas i ena änden av rummet. De ska gå från ena sidan av rummet till den andra. Fyra elever står i andra änden av rummet och lyser på övriga med ficklampa. Avståndet mellan ficklampa och reflexer bör vara minst fyra meter.
Uppgiften är att ta reda på vilka reflexer som syns bäst. Byt ut de fyra eleverna så att alla får studera reflexerna. Tänd ljuset och diskutera följande:
- Hur väl syntes de som inte hade reflex på sig?
- Vilka reflexer syntes bäst?
- Kan vi rangordna reflexerna?
- Hur väl stämde detta med det vi trodde innan?
Diskutera vidare i klassrummet:
- Stämde rangordningen vilka reflexer som syntes bäst?
- Vad avgör hur bra en reflex är?
- Vad ska man tänka på när man sätter på sig en reflex?
Fakta om reflexer
- En reflex som är i rörelse syns bättre än en som är stilla.
- Fastsydda reflexer bör kompletteras med löst hängande.
- En reflex bör placeras i knähöjd för att även synas i bilars halvljussken.
- En ny reflex syns bättre än en gammal.
- En reflex som legat i fickan tillsammans med mynt och nycklar har mindre reflektionsförmåga.
Centralt innehåll i ämnen åk 4-6 (LGR 22)
Fysik
- Utveckla förmåga att använda fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik och miljö.
- Utveckla förmåga att genomföra systematiska undersökningar i fysik.
- Utveckla kunskaper om fysikens begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och samhället.
Centralt innehåll:
- Hur ljus och ljud breder ut sig och kan reflekteras.
- Observationer och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med ord, bilder och tabeller.