Bakgrund
De flesta vägar i Sverige ägs av staten eller kommunen. Vill man som privatperson sätta upp skylt på en väg måste man ansöka om tillstånd hos Trafikverket eller kommunen. På enskild väg får man sätta upp egna skyltar med regler som enbart gäller på den vägen. Vägmärken regleras internationellt av FN (FN:s konvention om vägmärken och signaler) och EU. Sverige och de flesta länderna i Europa har samma typ av vägmärken.
Instruktioner
Inled lektionen med att diskutera varför vi har vägmärken i trafiken och vad de har för syfte.
Vägmärken talar om vad som är tillåtet och inte tillåtet i trafiken, hur fort man får köra, var man ska gå över vägen med mera. Vägmärken delas in i olika kategorier och varje kategori följer ett visst mönster och har samma färger.
Uppgiften går ut på att skapa ett eget varningsmärke, förbudsmärke eller påbudsmärke. Sök på nätet efter inspiration. Ett bra sökord om man vill få upp tydliga bilder eller symboler är siluett.
Varningsmärken
Varningsmärken varnar för faror och betyder att man ska vara uppmärksam. Märkena är oftast trekanter i rött, gult och svart.
Förbudsmärken
Förbundsmärken betyder att någonting är förbjudet. Märkena är oftast runda.
Påbudsmärken
Påbudsmärken är en uppmaning som man är skyldig att följa. Märkena är alltid runda i blått och vitt.
Källa: Vägmärken.se
Tänk på att:
- Trafikmärken ska vara lätta att förstå.
- En bild eller symbol i form av en siluett är lätt att förstå. Använd tydliga siluetter och undvik onödiga detaljer.
- Varje kategori trafikmärken följer ett visst mönster och har samma färger.
Eleverna kan skapa sin skylt digitalt, använda färgat papper som de klipper och klistrar, eller skissa, rita och färglägga med pennor eller vattenfärg.
Teckensnittet som används för vägmärken heter Tratex. Det har utvecklats för att få maximal läsbarhet under de speciella förhållanden som råder på vägarna.
Centralt innehåll i ämnen åk 4-6 (LGR 22)
Bild
Bildframställning
- Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.
- Återanvändning och bearbetning av bilder, till exempel i kollage och bildmontage. Fotografi, film och annat digitalt bildskapande samt redigering av fotografi och rörlig bild.
Bildanalys
- Hur bilder påverkar och förmedlar budskap. Ord och begrepp för att kunna samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.
Samhällskunskap
Rättigheter och rättsskipning
- Samhällets behov av lagstiftning samt några olika lagar och påföljder. Kriminalitet och möjliga konsekvenser för individ och samhälle.
Beslutsfattande och politiska idéer
- Vad demokrati är och hur demokratiska beslut fattas. Hur individer och grupper kan påverka beslut, genom att rösta i allmänna val och till exempel genom elevråd i skolan eller genom att skapa opinion i sociala medier.