Välj en av övningarna som klassen gör varje dag, eller variera övning dag för dag. Gör övningarna i tio minuter, eller dela upp i två pass på fem minuter.
Balans-paus i klassrummet 1
Eleverna placerar ena foten framför den andra på en rak linje och vrider huvudet från höger till vänster tio gånger. Prova att blunda och gör samma vridning.
Bilda ett snirklande led i klassrummet. Be eleverna ställa sig efter varandra med lite mellanrum. Övningen går ut på att placera den ena foten framför den andra i en rak linje. Eleven som står sist skickar en bok framåt i ledet. För att kunna ta emot och skicka boken vidare måste eleverna vrida överkroppen. Ingen elev får tappa balansen och flytta någon fot under rundan. Första gången ska boken gå hela vägen från första till sista personen i ledet, utan att någon flyttar sina fötter. Gör övningen en gång till och ta tiden.
Balans-paus i klassrummet 2
- Eleverna står på ett ben. Övningen går ut på att rita åttor i luften med andra foten. Öka svårighetsgraden genom att hålla händerna i kors över kroppen, blunda eller höja foten högre upp från golvet. Byt ben och låt eleverna hålla räkning på hur många åttor de ritat med varje fot. Sätt gärna på lite musik i bakgrunden.
- Pendla med armarna och ena foten. Börja med höger fot framåt, vänster arm framåt och höger arm bakåt. Flytta höger fot bakåt (utan att nudda golvet) samtidigt som höger arm pendlar framåt och vänster arm bakåt. Byt ben och gör övningen igen.
Balans-paus i klassrummet 3
Eleverna står på ett ben med det andra benet böjt 90 grader. Eleverna böjer sedan överkroppen framåt, samtidigt som de sträcker det fria benet rakt bakåt, så det blir en rak linje från överkroppen och längs det fria benet. Återgå till startpositionen, sträck upp händerna mot luften och gå upp på tå. Behåll balansen och upprepa övningen. Öva svårighetsgraden genom att stå på en ihopvikt handduk eller kudde.
Koncentrations-paus i klassrummet 4
Eleverna arbetar parvis, sittandes eller stående. De väljer om de vill arbeta med händerna eller fötterna. Eleverna sitter eller står parvis mitt emot varandra. Uppgiften går ut på att de ska nudda varandras högerfötter eller händer en gång. Därefter ska de nudda varandras vänsterfötter eller händer två gånger. Slutligen ska de återigen nudda varandras högerfötter eller händer tre gånger. Gör fotrundan under en minut, ta några sekunders paus och gör rundan ytterligare en minut.
Gör hela övningen i fyra minuter. Uppmuntra eleverna att försöka vara så tysta som möjligt. Försvåra övningen genom att först göra en runda med fötterna och sen en runda med händerna. När eleverna gör en runda med händerna kan paren stå med benen böjda eller på ett ben. Paren nuddar varandras högerhänder en gång, vänsterhänder två gånger och slutligen högerhänder tre gånger. Därefter reser paret sig upp och gör en fotrunda. Växla mellan fotrunda och handrunda.
Koncentration i klassrummet 5
Eleverna arbetar parvis. Varje par ställer sig mittemot varandra. Eleverna knycklar ihop ett papper, böjer lätt på benen och kastar pappret till varandra med höger hand samtidigt som de tar emot med vänster hand. Gör övningen igen och be eleverna kasta och ta emot med andra handen. Öka svårighetsgraden genom att stå på ett ben. Räkna hur många kast paren hinner göra innan någon tappar balansen och måste sätta ner foten.
Koncentration i klassrummet 6
Börja med att utse en spelledare. Första gången ni gör övningen kan du som pedagog vara spelledare. Kom överens om fyra olika ljudsignaler. Exempelvis: stamp i golvet, klapp med händerna, ett läte och så vidare. Varje signal betyder att eleverna ska göra en slags rörelse. Bestäm vilken rörelse som ska göras vid respektive signal. Alla utom spelledaren blundar och lyssnar efter vilken signal som ges och gör rörelsen tyst.
Centralt innehåll i ämnen åk 4–6 (LGR 22)
Idrott och hälsa
Centralt innehåll: rörelse
- Sammansatta motoriska grundformer med och utan olika redskap.
- Lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.
- Grundläggande träningslära: pulshöjande rörelser samt koordinations, styrke- och rörlighetsövningar.
Centralt innehåll: hälsa och levnadsvanor
- Samtal om upplevelser av olika aktiviteter samt värdering av hur de påverkar den fysiska förmågan och hälsan.
- Undersökande av möjligheter till daglig rörelse i närmiljön.
- Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.