Instruktioner
Dela in eleverna i par som helst bor nära varandra och sätt ihop paren till grupper om fyra elever. Gruppen ritar tillsammans ut alla fyras väg till skolan på var sin karta, så alla har allas vägar. I nästa steg går de två och två gå hela eller delar av de två andra kamraternas skolvägar.
Uppgiften är att observera trafiksituationer och markera ställen i trafiken där man behöver vara extra uppmärksam. Det kan till exempel vara ställen där det kan uppstå olyckor eller trafikmärken de inte förstår. Jämför gruppernas observationer och diskutera trafik utifrån deras skolvägar. Som avslutning redovisar grupperna sina tankar och diskussioner inför klassen.
Centralt innehåll i ämnen åk 4-6 (LGR 22)
Geografi
- Utveckla förmåga att utifrån geografiska frågor beskriva och analysera omvärlden med hjälp av geografins metoder och verktyg.
Centralt innehåll:
- Digitala och analoga kartor och deras uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och skala. Topografiska och tematiska kartor.
Idrott och hälsa
- Utveckla förmåga att agera säkert och förebygga risker i samband med rörelse, friluftsliv och utevistelser samt att simma och hantera nödsituationer på land och i vatten.
Centralt innehåll:
- Att orientera sig i den närliggande natur- och utemiljön med hjälp av kartor, såväl med som utan stöd av digitala verktyg. Kartors uppbyggnad och symboler.
- Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktivitet.
Svenska och svenska som andraspråk
- Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Centralt innehåll:
- Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Disposition med inledning, innehåll och avslutning. Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.