Instruktioner
Övningen kan enkelt kombineras med övningen Trafikmärken.
Uppgiften är att tillsammans med en kamrat gå ut och ta bild på en:
• Cykelbana
• Trottoar
• Väg
• Vägren
Paren ska också ta kort på:
• En ringklocka
• Fram- och baklysen
Varje par skriver ut och limmar bilderna på ett A3-papper. Paren förklarar vad som gäller för cykling på de olika platserna, vilken utrustning som måste finnas på cykeln och varför. Till hjälp får eleverna faktabladet cykelregler. Låt eventuellt paren med ord förklara för varandra vad som gäller på de olika platserna. Den ena i paret kan förklara vad som gäller på cykelbana och trottoar och den andra vad som gäller på väg och vägren.
Centralt innehåll i ämnen åk 4-6 (LGR 22)
Bild
- Utveckla förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
Centralt innehåll:
- Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.
Idrott och hälsa
- Utveckla förmåga att planera, genomföra och värdera olika aktiviteter utifrån hur de påverkar fysisk förmåga och hälsa.
Centralt innehåll:
- Att orientera sig i den närliggande natur- och utemiljön med hjälp av kartor, såväl med som utan stöd av digitala verktyg. Kartors uppbyggnad och symboler.
- Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.
Samhällskunskap
- Utveckla kunskaper om demokratiska värden och beslutsprocesser samt om mänskliga rättigheter.
Centralt innehåll:
Samhällets behov av lagstiftning samt några olika lagar och påföljder. Kriminalitet och möjliga konsekvenser för individ och samhälle.
Svenska och svenska som andraspråk
- Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Centralt innehåll:
- Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Disposition med inledning, innehåll och avslutning. Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.