Instruktioner
Övningen är ett Kahoot-quiz som klassen kan göra tillsammans, eller så kan du som pedagog läsa frågorna högt i klassrummet. Se övningen som en möjlighet för eleverna att lära sig mer om elsparkcyklar, snarare än att visa vad man redan kan.
Övningen avslutas med reflektionsfrågor som kan diskuteras i helklass eller i mindre grupper.
Diskussionsfrågor
- Finns det någon i klassen som har en egen elsparkcykel eller har erfarenhet av att köra elsparkcykel? Vilka för- och nackdelar anser de att det finns med elsparkcyklar?
- Varför tror ni att mindre än hälften av de barn som kör elsparcykel trots lagkravet inte använder cykelhjälm?
- Varför tro ni att så många olyckor med elsparkcykel är singelolyckor – där bara elsparkcykel och inget annat fordon är inblandat?
- Tror ni att en elsparkcykel är ett bra sätt att ersätta resor till fots eller med vanlig cykel? Vilka är fördelarna och nackdelarna?
Centralt innehåll I ämnen åk 4–6 (LGR 22)
Samhällskunskap
- Utveckla kunskaper om demokratiska värden och beslutsprocesser samt om mänskliga rättigheter.
Centralt innehåll:
- Samhällets behov av lagstiftning samt några olika lagar och påföljder. Kriminalitet och möjliga konsekvenser för individ och samhälle.