Instruktioner
Övningen sker i grupp och går ut på att släppa ett ägg från taket utan att det går sönder. Innan grupperna börjar arbeta får de fundera enskilt kring vad som avgör om ägget håller (hastighet, skyddsutrustning, höjd). Låt grupperna diskutera och anteckna vad de tror är viktigt att tänka på. Samla tankarna på tavlan.
Dela in klassen i grupper om tre elever och låt de skapa ”skyddsutrustningar”. Låt varje grupp presentera sin lösning och förklara hur de tänkt. Värdera lösningen utifrån svaren på frågan: Vad är det som avgör om ägget håller?
Diskutera vilken utrustning grupperna tror är säkrast och testa sedan. Om ni har tid, låt grupperna göra förändringar och förbättringar utifrån diskussionen ovan.
Avsluta övningen med en diskussion: Vad har det vi gjort för relevans i trafiken? Vilka av era lösningar finns som skyddsutrustningar i trafiken på riktigt?
Centralt innehåll i ämnen åk 4-6 (LGR 22)
Fysik
- Utveckla förmåga att använda fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik och miljö.
- Utveckla förmåga att genomföra systematiska undersökningar i fysik.
- Utveckla kunskaper om fysikens begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och samhället.
Centralt innehåll:
- Krafter och rörelser som kan observeras och mätas i vardagssituationer.
- Observationer och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med ord, bilder och tabeller
Svenska och svenska som andraspråk
- Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Centralt innehåll:
- Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Disposition med inledning, innehåll och avslutning. Stödord, bilder, digitala medier och verktyg samt andra hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation. Hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation.
Teknik
- Utveckla förmåga att reflektera över olika val av tekniska lösningar, deras konsekvenser för individen, samhället och miljön samt hur tekniken har förändrats över tid.
- Utveckla kunskaper om tekniska lösningar och hur ingående delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion.
- Utveckla förmåga att genomföra teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten.
Centralt innehåll:
- Hur hållfasta och stabila konstruktioner är uppbyggda, till exempel skal, armering och fackverk. Material som används i hållfasta och stabila konstruktioner.
- Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning.
- Egna konstruktioner där man använder mekanismer, elektriska kopplingar samt hållfasta och stabila strukturer.
- Konsekvenser av teknikval: olika tekniska lösningars för- och nackdelar för människa och miljö.