Instruktioner
Lägg ut tre lappar med texten "ja", "nej" och "kanske". Välj ut vilka av påståendena nedan du vill använda dig av och läs upp, ett i taget. Eleverna ställer sig vid den lapp som bäst stämmer överens med deras åsikt och berättar för varandra i par hur de har tänkt. Låt även några vid varje lapp berätta hur de tänkt.
- Det är jobbigt att vänta på kollektivtrafiken.
- Det känns tryggt att föraren säger hej när jag går ombord.
- Det är obehagligt att sitta bredvid en främling.
- Att åka med kollektivtrafiken själv ger frihet.
- Föraren eller personalen ombord är uppmärksamma på mig och mina behov när jag reser.
- Det är lag att ha bilbälte på buss.
- Förare är otrevliga.
- Jag är orolig att föraren inte ska vara uppmärksam på att jag ska gå av.
- Jag litar på att jag kommer fram i tid när jag reser med kollektivtrafiken.
- Det är enkelt att resa med kollektivtrafiken.
- Jag tycker att kollektivtrafiken går de tider då du behöver resa.
- När jag åker med kollektivtrafiken kommer jag oftast fram i tid.
- Kollektivtrafiken är till för alla.
- Det är oftast helt och rent på fordonet jag reser med.
- Jag kan gå eller cykla själv till hållplatsen för att resa till skolan.
Förslag på diskussionsfrågor
Hur tar du dig till och från skolan idag?
- Jag åker med kollektivtrafiken.
- Jag cyklar.
- Jag promenerar.
- Jag åker bil.
Hur väl stämmer följande påståenden in på hur du skulle vilja resa till och från skolan?
- Jag skulle vilja cykla mer.
- Jag skulle vilja promenera mer.
- Jag skulle vilja åka mer kollektivt.
Finns det platser i kollektivtrafiken där du känner dig mer otrygg?
- När jag väntar på bussen, tåget eller spårvagnen.
- Ombord på fordonet innan jag hittat min plats.
- När jag måste sitta bredvid någon jag inte känner.
Vad får dig att känna dig otrygg ombord på fordonet?
- När föraren kör snabbt och ryckigt.
- När andra personer ombord är högljudda och stökiga.
- När det är trångt och för mycket folk ombord.
Du kliver på bussen och alla platser vid fönstret är upptagna. Vad gör du?
- Jag sätter mig på en ledig plats, även om det är bredvid någon jag inte känner.
- Jag sätter mig på en ledig plats, men bara om det är bredvid någon jag känner.
- Jag står upp.
Du ska ta dig till din fritidsaktivitet, och det finns flera möjliga sätt att ta sig dit med kollektivtrafiken. Hur tar du dig dit?
- Jag tar den snabbaste resan som tar 25 minuter, inklusive ett byte från buss till tåg.
- Jag tar en lite långsammare resa som tar 40 minuter, men då kan jag sitta på samma buss hela vägen.
- Jag cyklar 15 minuter till tåget för att få motion och åker med tåget som tar 20 minuter.
Bussen du sitter på är sen och du riskerar att missa ditt byte. Vad gör du?
- Jag gör ingenting.
- Jag går fram till bussföraren och frågar om han kan ringa den anslutande bussen och be den vänta.
- Jag ringer en närstående och ber om skjuts.
Centralt innehåll i ämnen åk 4-6 (LGR 22)
Samhällskunskap
- Utveckla kunskaper om demokratiska värden och beslutsprocesser samt om mänskliga rättigheter.
Centralt innehåll:
- Samhällets behov av lagstiftning samt några olika lagar och påföljder. Kriminalitet och möjliga konsekvenser för individ och samhälle.
Svenska och svenska som andraspråk
- Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Centralt innehåll:
- Olika former av samtal. Att lyssna aktivt, ställa frågor, uttrycka tankar och känslor samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer och i samband med demokratiska beslutsprocesser.