Intervjufrågor
- Hur tog du dig till skolan?
- Hur långt hade du till skolan?
- Hur såg vägen ut?
- Var det mycket trafik på vägen?
Använd gärna Google Maps för att se vägen på en karta.
Jämför svaren genom att göra stapeldiagram över hur hur många som gick, cyklade, åkte bil eller kollektivt. Eleverna redovisar svaren i smågrupper eller inför klassen.
Diskussion
Diagrammet nedan visar ökningen av antalet person- och lastbilar i Sverige mellan åren 1925–1970. Diskutera i klassen hur många bilar ni tror att det finns idag.
År | Personbilar | Lastbilar |
---|---|---|
1925 | 59 122 | 19 203 |
1930 | 103 664 | 38 071 |
1935 | 109 096 | 42 116 |
1940 | 34 646 | 43 084 |
1945 | 50 108 | 41 882 |
1950 | 252 503 | 82 204 |
1955 | 636 543 | 109 072 |
1960 | 1 193 910 | 121 063 |
1965 | 1 792 670 | 132 602 |
1970 | 2 287 710 | 143 562 |
Källa: Statistikmyndigheten SCB
Centralt innehåll i ämnen åk 4-6 (LGR 22)
Geografi
- Utveckla förmåga att utifrån geografiska frågor beskriva och analysera omvärlden med hjälp av geografins metoder och verktyg.
Centralt innehåll:
- Hur val och prioriteringar på individ- och samhällsnivå kan påverka miljön och främja hållbar utveckling.
- Digitala och analoga kartor och deras uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och skala. Topografiska och tematiska kartor.
Historia
- Utveckla kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder samt om historiska begrepp och långa historiska linjer.
- Utveckla förmåga att ställa frågor till historiska källor samt att tolka, kritiskt granska och värdera dessa.
- Utveckla förmåga att reflektera över hur historia kan brukas i olika sammanhang och för olika syften.
Centralt innehåll:
- Vad historiska källor, till exempel dagböcker och arkivmaterial, kan berätta om Sveriges historia och om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.