Instruktioner
Börja med att be klassen skriva sina svar på frågan: Vad kan man göra för att leva mer hälsosamt och miljövänligt? Klassen diskuterar under några minuter i grupper om fyra till fem elever för att komma på fler svar på frågan gemensamt. Samla svaren på en gemensam lista och diskutera: Vilka skulle ha störst effekt på den egna hälsan, finns det några svar som skulle påverka andra människors hälsa? Vilka skulle ha störst effekt på miljön?
Be eleverna fundera enskilt över vilka saker på listan de själva skulle kunna göra. Det är en fördel om även du som pedagog deltar i övningen.
Genomförande
1. Lista vilka val du själv skulle kunna göra för att leva mer hälsosamt och miljövänligt.
2. Markera de val du skulle vilja göra.
3. Rangordna på en skala 1–4 (där ett är viktigast och fyra minst viktigt) vad du helst hade velat ändra på.
4. Bestäm dig för en sak som du ska förändra i din vardag. Om du bestämmer dig för att inte förändra något skriver du istället en motivering till ditt beslut.
5. Skriv ner när du ska börja med din förändring.
Dela upp klassen i grupper om tre till fyra elever som diskuterar vad de kommit fram till. Grupperna får gärna lägga till, stryka och göra ändringar i sin lista under diskussionen. Lyft diskussionerna i helklass. Diskutera också:
- Vad är en vana?
- Kan en vana vara bra för en person men dålig för en annan?
- Hur bryter man dåliga vanor?
- Kan man hjälpa varandra att komma ihåg eller förändra en vana?
- Känner du någon som har börjat med en bra vana eller slutat med en dålig?
Lyft fram människans förmåga att förändras och utvecklas i positiv riktning. Det är en fördel om du som pedagog deltar genom att berätta vad du själv funderar på att förändra.
Centralt innehåll i ämnen åk 4-6 (LGR 22)
Biologi
- Utveckla kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och människokroppen.
Centralt innehåll:
- Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.
- Några vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av levnadsförhållanden, kost, sömn, hygien, motion och beroendeframkallande medel.
Fysik
- Utveckla förmåga att använda fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik och miljö.
Centralt innehåll:
- Energiformer samt olika typer av energikällor och deras påverkan på miljön.
Geografi
- Utveckla kunskaper om geografiska förhållanden och mönster samt om hur naturens processer och människors verksamheter formar och förändrar landskap och livsmiljöer i olika delar av världen.
Centralt innehåll:
- Hur val och prioriteringar på individ- och samhällsnivå kan påverka miljön och främja hållbar utveckling.
Hem- och konsumentkunskap
- Utveckla förmåga att värdera val och handlingar som förekommer i ett hem utifrån hur de påverkar hälsa, ekonomi och miljö.
Centralt innehåll:
- Resurshushållning av livsmedel och andra förbrukningsvaror i hemmet. Återvinning i hemmet och i närområdet och hur den fungerar.
Idrott och hälsa
- Utveckla förmåga att planera, genomföra och värdera olika aktiviteter utifrån hur de påverkar fysisk förmåga och hälsa.
Centralt innehåll:
- Samtal om upplevelser av olika aktiviteter samt värdering av hur de påverkar den fysiska förmågan och hälsan.
- Undersökande av möjligheter till daglig rörelse i närmiljön.
Kemi
- Utveckla förmåga att använda kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör miljö och hälsa.
Centralt innehåll:
- Fossila och förnybara bränslen och deras påverkan på klimatet.
Religion
- Utveckla förmåga att resonera om etik, moraliska frågor och livsfrågor utifrån olika perspektiv.
Centralt innehåll:
- Samtal om och reflektion över vardagliga moraliska frågor utifrån elevernas egna argument och olika religiösa tolkningar. Sådana frågor kan till exempel handla om ansvar, utanförskap, kränkningar, jämställdhet och sexualitet.
- Samtal om och reflektion över livsfrågor utifrån elevernas egna tankar och olika religiösa tolkningar. Sådana frågor kan till exempel handla om vad som är viktigt i livet och olika föreställningar om vad som händer efter döden.
Svenska och svenska som andraspråk
- Utveckla förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.
Centralt innehåll:
- Olika former av samtal. Att lyssna aktivt, ställa frågor, uttrycka tankar och känslor samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer och i samband med demokratiska beslutsprocesser.