Instruktioner
Att ha svårt att se i kollektivtrafiken
- Förbered ett område med hinder och låt eleverna blunda eller använda ögonbindlar för att simulera synnedsättning.
- Ställ stolar i rader för att simulera en buss. Uppgiften är att navigera genom området med hinder och kliva på den fiktiva bussen.
- Reflektera över de svårigheter eleverna stötte på och vilket stöd som personer som inte ser kan behöva i kollektivtrafiken. Hur kan det bli bättre i kollektivtrafiken för barn som inte ser?
Att ha svårt att höra i kollektivtrafiken
- Låt hälften av eleverna simulera att de har nedsatt hörsel genom att använda hörselproppar. Andra hälften hör.
- Ställ stolar i rader för att simulera en buss.
- Läraren är förare och ger olika typer av kommandon till barnen i ”högtalarsystemet”, exempelvis att alla behöver kliva av bussen, att alla ska resa på sig, att man ska lägga en hand på sitt huvud etc. Tänk på att prata ganska lågt då de flesta hörselskydd släpper igenom ljud.
- Diskutera vilka utmaningar ni upplevde och vilket stöd som personer som inte hör kan behöva i kollektivtrafiken. Hur kan det bli bättre i kollektivtrafiken för barn som inte hör?
Att ha svårt att röra sig i kollektivtrafiken
Introducera ämnet tillgänglighet i kollektivtrafiken. Förklara att personer som använder rullstol kan ha specifika utmaningar när de reser. Läs mer i faktabladet.
Diskussionsfrågor
- Vad tror du är de största utmaningarna för personer i rullstol när de reser i kollektivtrafiken?
- Varför är det viktigt att kollektivtrafiken är tillgänglig för personer med rörelsenedsättning?
- Vad kan föraren göra för att hjälpa personer med rörelsenedsättning?
- Vad kan du som medresenär göra för att underlätta för personer med rörelsenedsättning?
Att ha svårt att tolka och förstå i kollektivtrafiken
En person som har svårt att tolka och förstå information kan ha svårigheter med sinnesintryck, att minnas, uppfatta tid, planera, organisera och fokusera. Det kan också vara svårt att hantera stressiga situationer, ta in och tolka mycket information och att vara i sociala sammanhang.
Genom att titta på filmerna nedan kan eleverna uppleva hur en resa med kollektivtrafiken kan vara för en person med kognitiv funktionsnedsättning. Vi rekommenderar att ni ser er runt i bussen genom att använda navigeringsfunktionen. Följ instruktionerna i filmen. Se filmerna med och utan videoalternativet kognitiv funktionsnedsättning.
Se filmen om att resa med kollektivtrafiken
Diskutera vilka svårigheter personer med olika kognitiva funktionsnedsättningar kan uppleva i kollektivtrafiken och vilket stöd man kan behöva. Hur kan det bli bättre i kollektivtrafiken för barn som har en kognitiv funktionsnedsättning?
Att ha svårt att tåla vissa ämnen i kollektivtrafiken
När någon har en allergi betyder det att personens kropp reagerar på vissa ämnen som andra människor inte har problem med. Det kan vara allergi mot exempelvis pollen, pälsdjur, mat eller insektsbett. Det kan ge olika besvär i form av utslag eller andningssvårigheter.
- Diskutera vilka svårigheter personer som har svårt att tåla vissa ämnen kan uppleva i kollektivtrafiken och vilket stöd man kan behöva. Hur kan det bli bättre i kollektivtrafiken för barn som inte tål vissa ämnen?
- Vad kan du som medpassagerare göra för att underlätta för personer som inte tål vissa ämnen att resa med kollektivtrafiken?