Instruktioner
Lägg ut tre lappar med texten "ja", "nej" och "kanske". Välj ut vilka av påståendena nedan du vill använda dig av och läs upp, ett i taget. Eleverna ställer sig vid den lapp som bäst stämmer överens med deras åsikt och berättar för varandra i par hur de har tänkt. Låt även några vid varje lapp berätta hur de tänkt.
- Den som tiger håller med.
- Servera bara ekologisk mat på skolan.
- Gratis spårvagn och buss till alla.
- Avgaser luktar gott.
- Bilar är det som förstör luften mest.
- Man blir stressad av buller.
- De som bestämmer borde tänka mer på miljön.
- Det är okej att slänga godispapper på gatan.
- Barn borde säga till sina föräldrar att inte använda köra så mycket bil.
- Att cykla ger en frihetskänsla.
- Det är mysigt att bli skjutsad i bil.
Låt eleverna prata två och två om vilka tankar som väckts när de hört alla olika åsikter. Kanske behöver något lyftas och diskuteras i hela gruppen.
Oavslutade meningar
Läs upp början på en mening och låt en elev i taget fylla i slutet. Gå laget runt ett par varv så att varje mening får flera slut. Avsluta med att diskussion i par om vad som varit intressant eller väckt tankar. Följ upp i helgrupp med betoning på att vi tänker olika och det i sig är intressant.
- Den enskilda människan kan själv påverka klimatet genom att…
- De största hoten mot miljön är…
- Människors hälsa skulle förbättras om…
- Fler skulle åka kollektivt om…
- Framtidens bilar kommer drivas av…
- Om jag vore miljöminister skulle jag…
- För att vara med och rädda miljön borde vår skola…
- För att minska antalet bilresor borde vi…
- Det bästa sättet att få ungdomar att gå eller cykla till skolan är…
- Växthuseffekten är…
- Det värsta med oljud och buller är…
- Om jag fick påverka min stadsmiljö skulle jag…
- För att en stad ska vara trevlig att bo i måste det finnas…
- Göteborg skulle bli en trevligare stad om…
Låt eleverna prata två och två om vilka tankar som väckts när de hört alla olika åsikter. Kanske behöver något lyftas och diskuteras i hela gruppen.
Centralt innehåll i ämnen åk 4-6 (LGR 22)
Biologi
- Utveckla förmåga att använda biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör miljö och hälsa.
Centralt innehåll:
- Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.
Fysik
- Utveckla förmåga att använda fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik och miljö.
Centralt innehåll:
- Energiformer samt olika typer av energikällor och deras påverkan på miljön.
Hem- och konsumentkunskap
- Utveckla förmåga att värdera val och handlingar som förekommer i ett hem utifrån hur de påverkar hälsa, ekonomi och miljö.
Centralt innehåll:
- Resurshushållning av livsmedel och andra förbrukningsvaror i hemmet. Återvinning i hemmet och i närområdet och hur den fungerar.
- Några olika certifieringar och märkningar av livsmedel och andra varor samt deras betydelse.
Kemi
- Utveckla förmåga att använda kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör miljö och hälsa.
Centralt innehåll:
- Råvarors förädling till produkter, till exempel metaller, papper och plast. Hur produkterna kan återanvändas eller återvinnas.
- Fossila och förnybara bränslen och deras påverkan på klimatet.
Svenska och svenska som andraspråk
- Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Centralt innehåll:
- Olika former av samtal. Att lyssna aktivt, ställa frågor, uttrycka tankar och känslor samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer och i samband med demokratiska beslutsprocesser.