Instruktioner
Börja övningen med att visa klassen hemsidan Flightradar24, där ni i realtid kan se alla passagerarplan i världen som är i luften.
Uppgift 1: flyg vs bil
Räkna på hur mycket koldioxidutsläpp en resa tur och retur till Thailand respektive Gran Canaria genererar för en familj på fyra personer.
• Thailand 3280 kg CO2 per person
• Gran Canaria 1760 kg CO2 per person
Källa: Transportstyrelsen
Bra att veta: Siffrorna för utsläpp varierar kraftigt mellan olika källor. Det beror till stor del på hur man räknar.
Fundera på semesterresmål man kan ta sig till med bil. Det kan vara en plats ni varit på tidigare eller en plats ni skulle vilja åka till. Skriv ner minst fem platser. Välj två av resmålen och använd Google Maps för att ta reda på hur långt det är dit ifrån där ni bor.
Räkna ut hur mycket koldioxid som släpps ut om man åker bil till platsen. En normalstor bil släpper ut 0,14 kilo eller 140 gram koldioxid per kilometer. Multiplicera koldioxidutsläppet med avståndet.
Räkneexempel:
Från Göteborg till Skara är det 140 kilometer. 140 km x 0,14 kilo koldioxid = 19,6 kilo koldioxid. Skriv upp resultaten och diskutera: hur stora är skillnaderna och varför tror ni så många vill åka på semester utomlands?
Uppgift 2: flyg vs tåg
Tåg genererar ännu mindre utsläpp än bil. Om du reser med tåg så är ditt koldixoidutsläpp bara 0,002 kilo (2 gram) per kilometer. Men hur långt är det praktiskt möjligt att resa med tåg idag?
Ta reda på var man kan ta sig med tåg från Sverige. Googla på tåg från din hemstad till olika städer i världen. Diskutera vilka för och nackdelar som finns med att resa med tåg. Exempel: en fördel är att det är bra för miljön och att man får se mycket av landskapet. En nackdel är att det kan vara dyrare än flyg och ibland är det mycket byten.
Ta reda på hur långt det är praktiskt möjligt att resa med flyg och vilka för- och nackdelar som finns. Exempel: en fördel är att det är snabbt, ofta billigt och enkelt att boka. En nackdel är att den stora mängden utsläpp och att man får ta med begränsat med bagage.
Avslutning
Avsluta övningen med en gemensam diskussion om var det går att resa med tåg och bil istället för flyg.
Centralt innehåll i ämnen åk 4-6 (LGR 22)
Geografi
- Utveckla förmåga att utifrån geografiska frågor beskriva och analysera omvärlden med hjälp av geografins metoder och verktyg.
Centralt innehåll:
- Digitala och analoga kartor och deras uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och skala. Topografiska och tematiska kartor.
Matematik
- Utveckla förmåga att använda matematikens uttrycksformer för att samtala om och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.
Centralt innehåll:
- Metoder för beräkningar med naturliga tal och enkla tal i bråk- och decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning och skriftlig beräkning. Användning av digitala verktyg vid beräkningar.
- Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar.
- Jämförelse, uppskattning och mätning av längd, area, massa, volym, tid och vinkel med standardiserade måttenheter samt enhetsbyten i samband med detta.
Matematik
- Utveckla förmåga att använda matematikens uttrycksformer för att samtala om och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.
Centralt innehåll:
- Metoder för beräkningar med naturliga tal och enkla tal i bråk- och decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning och skriftlig beräkning. Användning av digitala verktyg vid beräkningar.
- Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar.
- Jämförelse, uppskattning och mätning av längd, area, massa, volym, tid och vinkel med standardiserade måttenheter samt enhetsbyten i samband med detta.