Instruktioner
Dela upp eleverna i mindre grupper. Varje grupp får med sig ett elevblad där de kan fylla i svaren. I tabellen framgår hur mycket koldioxid varje fordon totalt sätt släpper ut per kilometer. Med hjälp av tabellen får eleverna tillsammans försöka räkna hur mycket koldioxidutsläpp en person släpper ut beroende på drivmedel och hur många som reser med fordonet.
Hur många gram koldioxid släpper en person ut som:
- Åker själv i bil som kör på fossila drivmedel
- Åker bil med två personer som kör på fossila drivmedel
- Åker bil med fyra personer som kör på fossila drivmedel
- Åker buss med två personer som kör på biodrivmedel
- Åker buss med åtta personer som kör på biodrivmedel
- Åker buss med 30 personer som kör på biodrivmedel
- Åker buss med två personer som kör på el
- Åker buss med åtta personer som kör på el
- Åker buss med 30 personer som kör på el
- Cyklar
Tabell: Utsläpp från olika fordonstyper per kilometer
Fordonstyp | Drivmedel | Koldioxidutsläpp per kilometer i gram |
Buss | El | 20 |
Buss | RME, HVO, Biogas | 210 |
Bil | El | 10 |
Bil | Bensin, Diesel | 140 |
Cykel | Drivkraft | 0 |
Källa: Fordonsdatabasen FRIDA
Samla eleverna i storgrupp och diskutera följande frågor:
- Vilken roll spelar det om man åker ensam eller flera i fordonet?
- Vad finns det för andra saker som är bra med att resa tillsammans?
- Finns det likadana fordon som påverkar klimatet olika mycket?
- Varför cyklar så få till jobb och skola?
- Vad behöver göras för att fler människor ska gå, cykla och åka kollektivtrafik?
Avslutning
Avsluta övningen med en gemensam diskussion om hur eleverna skulle vilja resa om de fick välja: själva eller tillsammans.
Fakta: Drivmedel för buss och bil
I Västra Götland körs 99 procent av kollektivtrafiken på fossilfria drivmedel. Majoriteten av bussarna kör på biodrivmedel som HVO, RME och biogas, samtidigt som en större del av stadstrafiken elektrifieras. Med anledning av detta har vi valt att inte ta med buss som kör på fossila drivmedel som alternativ i tabellen.
För personbilar har vi utgått från de vanligaste drivmedel: bensin och diesel, men även el för jämförelsens skull. Siffrorna baseras på direkta koldioxidutsläpp som sker vid förbränning av drivmedel och förbrukning av el.
Centralt innehåll i ämnen åk 4-6 (LGR 22)
Fysik
- Utveckla förmåga att använda fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik och miljö.
Centralt innehåll:
- Energiformer samt olika typer av energikällor och deras påverkan på miljön.
Geografi
- Utveckla kunskaper om geografiska förhållanden och mönster samt om hur naturens processer och människors verksamheter formar och förändrar landskap och livsmiljöer i olika delar av världen.
Centralt innehåll:
- Hur val och prioriteringar på individ- och samhällsnivå kan påverka miljön och främja hållbar utveckling.
Kemi
- Utveckla förmåga att använda kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör miljö och hälsa.
Centralt innehåll:
- Fossila och förnybara bränslen och deras påverkan på klimatet.
Matematik
- Utveckla förmåga att föra och följa matematiska resonemang.
- Utveckla förmåga att använda matematikens uttrycksformer för att samtala om och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.
Centralt innehåll:
- Hur tal i bråk- och decimalform kan användas i vardagliga situationer.
- Metoder för beräkningar med naturliga tal och enkla tal i bråk- och decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning och skriftlig beräkning. Användning av digitala verktyg vid beräkningar.
Samhällskunskap
- Utveckla förmåga att analysera samhällsfrågor ur olika perspektiv och kritiskt granska hur de framställs i olika källor.
Centralt innehåll:
- Privatekonomi och relationen mellan arbete, inkomst och konsumtion.
Teknik
- Utveckla förmåga att reflektera över olika val av tekniska lösningar, deras konsekvenser för individen, samhället och miljön samt hur tekniken har förändrats över tid.
Centralt innehåll:
- Konsekvenser av teknikval: olika tekniska lösningars för- och nackdelar för människa och miljö.