Instruktioner
Lägg ut tre lappar med texten "ja", "nej" och "kanske". Välj ut vilka av påståendena nedan du vill använda dig av och läs upp, ett i taget. Eleverna ställer sig vid den lapp som bäst stämmer överens med deras åsikt och berättar för varandra i par hur de har tänkt. Låt även några vid varje lapp berätta hur de tänkt.
- Det är trevligt att gå tillsammans med andra till skolan.
- Det är lättare att koncentrera sig om man rört på kroppen innan.
- Hälsa och självförtroende hänger ihop.
- De flesta är bra på att ta hand om sin hälsa.
- Det är skönt att vara ensam.
- Det är trevligt att äta i vår bamba.
- Höga ljud är jobbiga.
- Man måste ha vänner för att må bra.
- I trafiken vågar man visa starka känslor.
Låt eleverna prata två och två om vilka tankar som väckts när de hört alla olika åsikter. Kanske behöver något lyftas och diskuteras i hela gruppen.
Fyra hörn
Läs upp frågorna och de olika svarsalternativen nedan. Varje hörn av rummet representerar ett alternativ. Eleven väljer hörn och berättar för någon som valt samma vad som fick han/hon att gå hit. Om någon står ensam, fråga gärna varför han/hon valt det hörnet. Fråga sedan några från varje hörn hur de tänkt.
Fråga 1
Vad tror du är det främsta hotet mot barns hälsa?
1. Att man rör sig för lite.
2. Stress.
3. Onyttig mat.
4. Öppet hörn med eget förslag.
Fråga 2
Vad tror du är det störst hotet mot barns hälsa i trafiken?
1. Alla avgaser.
2. Att man blir skjutsad överallt och inte rör sig.
3. Att man själv inte följer trafikreglerna.
4. Öppet hörn med eget förslag.
Fråga 3
Vad tror du är främsta orsaken till att elever i årskurs 4–6 inte cyklar till skolan?
1. Det känns farligt.
2. Man orkar inte.
3. Det tar för lång tid.
4. Öppet hörn med eget förslag.
Låt eleverna prata två och två om vilka tankar som väckts när de hört alla olika åsikter. Kanske behöver något lyftas och diskuteras i hela gruppen.
Centralt innehåll i ämnen åk 4-6 (LGR 22)
Biologi
- Utveckla förmåga att använda biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör miljö och hälsa.
Centralt innehåll:
- Några vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av levnadsförhållanden, kost, sömn, hygien, motion och beroendeframkallande medel.
Idrott och hälsa
- Utveckla förmåga att planera, genomföra och värdera olika aktiviteter utifrån hur de påverkar fysisk förmåga och hälsa.
Centralt innehåll:
- Samtal om upplevelser av olika aktiviteter samt värdering av hur de påverkar den fysiska förmågan och hälsan.
Svenska och svenska som andraspråk
- Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Centralt innehåll:
- Olika former av samtal. Att lyssna aktivt, ställa frågor, uttrycka tankar och känslor samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer och i samband med demokratiska beslutsprocesser.